استخدام کارآموز شبکههای اجتماعی
دوره کارآموزی شبکههای اجتماعی آژانس هواپیمایی برای کارجویان بدون سابقه کاری جهت ورود به بازار کار صنعت پویای گردشگری یک فرصت بسیار خوب شناخته میشود.
ضرورت استخدام کارآموز شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی به جزئی جداییناپذیر از تجارت الکترونیک و تجارت جهانی تبدیل شدهاند. این پلتفرمهای آنلاین توانستهاند حجم بزرگی از ارتباطات کاری و شخصی را در راستای اهداف برنامهریزیشده بر عهده بگیرند. تجارت گردشگری نیز به عنوان بخشی از تجارت جهانی در سالهای اخیر به ویژه در بسترهای آنلاین به رشد قابل توجهی دست پیدا کرده است. در این میان رسانههای اجتماعی هم از عهده مسئولیت خود در حوزه گردشگری به خوبی برآمدهاند و فروش خدمات مسافرتی را به شکلی نوین در جامعه، نهادینه کردهاند. دفاتر خدمات مسافرتی در گسترش تجارت و فروش خود از این پلتفرمها بهره برده و به صورت سالانه سودآوری چشمگیری را از این شبکهها دریافت کردهاند.
در راستای توسعه هر چه بیشتر تجارت مسافرتی و افزایش دسترسی به خدمات گردشگری، آژانسهای هواپیمایی و سایر شرکتهای گردشگری به استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی روی آوردهاند. حتی در برخی مواقع در جهت کارایی بیشتر، برای هر یک از شبکههای اجتماعی، یک کارشناس به صورت مجزا در نظر گرفتهاند.
اما گاهی هم ممکن است که آژانسهای مسافرتی دارای یک تیم قدرتمند دیجیتال مارکتینگ بوده و برای بخش رسانههای اجتماعی خود اقدام به استخدام کارآموز شبکههای اجتماعی بکنند. در حقیقت کارآموزی هم به نفع آژانسهای هواپیمایی بوده و هم به نفع کارجویان. چرا که شرکتهای مسافرتی میتوانند با آموزش کارآموزان شبکههای اجتماعی، به آموزش فرهنگ سازمانی و بازار خود نیز به آنها دست یابند. در نتیجه نیروهایی با فرهنگ سازمانی مشابه و سازگار با محیط آژانس در اختیار مدیران آژانسی قرار میگیرند.
وظایف کارآموز شبکههای اجتماعی
کسانی که جهت کارآموزی به آژانسهای هواپیمایی دعوت میشوند در بیشتر مواقع بدون سابقه کاری بوده و یا دانشجو هستند. البته در مواقعی نیز افرادی به این موقعیت شغلی جذب میشوند که سابقه کار دارند ولی در حوزهای غیرمرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی. در هر صورت، احتمال دارد که افرادی از حوزهها و با شرایط مختلف به این عنوان شغلی جذب شوند. لذا آژانسهای هواپیمایی هم با سنجیدن شرایط آنها به گزینش نیروی مورد نظر میرسند و وظایفی را برای آنها در نظر میگیرند. در ادامه به بخشی از مهمترین این وظایف اشاره میکنیم:
مطالعه مداوم و منظم در مورد شبکههای اجتماعی
مشارکت در برنامهریزی و سازماندهی برای تولید محتوا
مشارکت در برنامهریزی و اجرای تبلیغات و کمپینهای مربوطه
انتشار محتواهای تولیدشده در شبکههای اجتماعی آژانس مسافرتی
تحلیلکردن ابزارهای آنالیز آماری و عملکرد در شبکههای اجتماعی
مشارکت در تهیه تقویم محتوایی برای هر کدام از رسانههای اجتماعی
استفاده از فتوشاپ و سایر ابزارهای طراحی برای کمک به تولید محتوای تصویری
پاسخگویی منظم و مطابق با لحن و فرهنگ سازمانی شرکت به کامنتها و پیامها
بارگذاری محتوا برای هر کدام از شبکههای اجتماعی و استفاده از لحن مناسب برای آنها
استخدام کارآموز شبکههای اجتماعی برای آژانسهای هوایپمایی بهصرفه است و همچنین امکان برخورداری از نیرویی کیفی و بامهارت را برای آنها تضمین میکند. اگر کارآموز بتواند در نهایت به استخدام ادمین اینستاگرام آژانس هواپیمایی درآید از شرایط خوبی برخوردار خواهد شد.
مهارتهای کارآموز رسانههای اجتماعی
شاید برای یک کارآموز انجام وظایف فوق تا حدودی سخت و سنگین باشد ولی هر اندازه که یک نیروی کارآموز بتواند وظایف بیشتری را با کیفیت انجام دهد به همان اندازه به حرفهایشدن خود کمک کرده است. لذا پیشنهاد ما این است که در انجام وظایف متعدد، تلاش لازم را بکنید که چه بسا همین تلاشها به استخدام شما بعد از دوره کارآموزی خواهد انجامید. با انجام این وظایف بر مهارتهای کارآموزان شبکههای اجتماعی نیز افزوده خواهد شد. در ادامه به مهمترین پیشنیازها و مهارتهای مورد نیاز این موقعیت شغلی پرداخته خواهد شد:
آشنایی با تمامی شبکههای اجتماعی
داشتن تسلط مناسب به زبان انگلیسی یا دیگر زبانها
آشنایی با حوزه گردشگری و کار در آژانسهای مسافرتی
داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی یا کاردانی در یک رشته
برخورداری از مهارتهای ارتباطی بالا و روابط عمومی خوب
داشتن مهارتهای نوشتاری برای تولید محتوای متنی موردنیاز
برخورداری از خلاقیت و نظم و سازماندهی در انجام امور محولشده
داشتن تسلط خوب به فتوشاپ و سایر ابزارهای طراحی در سوشال مدیا
مهارت در کار با کامپیوتر و داشتن تسلط خوب به اینترنت و برنامه آفبس
اگر از حد متوسطی از این مهارتها برخوردار هستید خواهید توانست در استخدام کارآموز شبکههای اجتماعی موفق عمل کرده و بعد از سپریکردن این دوره به استخدام مداوم یکی از آژانسهای هواپیمایی درآیید.
حقوق و مزایای کارآموزی سوشال مدیا
دورههای کارآموزی در هر حوزهای که باشد دارای حقوق و مزایای پایینتری نسبت به کارکنان باسابقه است چرا که شرکتها با ارائه آموزشهای لازم این نیروها را به کارمندانی حرفهای تبدیل میکنند. البته شاید این مورد در همه آژانسهای هواپیمایی صدق نکند و همه به یک اندازه برای نیروهای کارآموز، وقت و انرژی صرف نکنند. لذا شرایط کار در آژانسهای هواپیمایی برای کارآموزان متفاوت است. اگر جزو کسانی هستید که به اشتغال کارآموزی سوشال مدیا علاقه دارید، شانس خود را در دفاتر خدمات مسافرتی امتحان کنید. بعضی از شرکتها دارای سطح حقوق و مزایای خوبی برای این نیروها هستند.