استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی
کارشناس شبکههای اجتماعی مسئولیت تولید محتوا، اجرای استراتژیهای فروش، تبلیغات و برندسازی خدمات گردشگری آژانس مسافرتی را بر عهده دارد.
لزوم استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی
سرعت پویایی گردشگری به سرعت تغییر و جهشهای تکنولوژیکی وابسته است؛ به این معنا که با گسترش اینترنت و ایجاد شبکههای اجتماعی، حجم وسیعی از خدمات گردشگری در پلتفرمهای آنلاین به فروش میرسد. امروزه حضور در فعالیتهای تبلیغاتی دنیای مجازی به یک عضو جداییناپذیر تجارت و فروش شرکتهای گردشگری تبدیل شده است. به همین خاطر وجود کارکنانی که به صورت حرفهای این مسئولیت را بر عهده بگیرند در دفاتر خدمات مسافرتی یک ضرورت استخدامی محسوب میشود. استخدام متخصص سوشال مدیا از این نظر در کسب و کارهای گردشگری مهم است که بیشتر مسافران و مخاطبان صفحات شبکههای اجتماعی خود را به صورت روزانه بروز میکنند و این از برکت وجود گوشیهای هوشمند است. کاربران شبکههای اجتماعی بیشترین استفاده را از تلفن همراه میبرند و همین وسیله در کاربرد وسیع شبکههای اجتماعی در زندگی مردم تاثیر فراوانی داشته است. صفحات مجازی آژانسهای مسافرتی به یک بازار بالقوه مشتریان دسترسی دارند که با کمترین هزینهها میتوانند بهترین تارگتهای فروش را محقق سازند. لذا وجود ادمین شبکههای مجازی در آژانس هواپیمایی ضروری است و همین امر باعث شده تا ترند استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی در میان آگهیهای استخدام آژانسی به وجود بیاید.
انواع وظایف متخصص شبکههای اجتماعی
کارشناسان شبکهها یا رسانههای اجتماعی دارای وظایف متعدد و گوناگونی هستند تا بتوانند از عهده فروش خدمات گردشگری در بستر پلتفرمهای آنلاین برآیند. استخدام متخصص سوشال مدیا برای حضور آژانسهای مسافرتی در شبکههای اجتماعی مهم است ولی به شرطی که از تواناییها و مهارتهای لازم برای انجام مسئولیت برخوردار باشد. در اینجا به بخشی از این وظایف اشاره میکنیم که ادمین سوشال مدیا باید انجام دهد:
مدیریت کلیه شبکههای اجتماعی
کنترل و نظارت بر رسانههای اجتماعی
فعالیت در جهت برندسازی و افزایش اعتماد مشتریان به آژانس هواپیمایی
اسکن شبکههای مجازی رقبا و بازارهای در حال ضهور جدید گردشگری
برنامهریزی، تعیین استراتژیهای کوتاهمدت و بلندمدت و هدفگذاری فروش
تولید محتوای مبتنی بر سئو و همسوسازی آن با ترندهای محبوب در فضای مجازی
شناسایی رسانههای اجتماعی پر کاربردر در فضای گردشگری و فعالیت مداوم در آنها
پاسخگویی به مخاطبان تمامی پلتفرمهای آنلاین متناسب با سیاستها و استراتژی بازاریابی آژانس مسافرتی
تولید محتوای جذاب، رقابتی برای پستها، استوریها، کمپینها و سایر اقلام انتشاری در شبکههای اجتماعی
ارائهدادن ایدههای خلاقانه متناسب با استراتژی دیجیتال مارکتینگ آژانس مسافرتی برای تولید محتوای متنی، ویدئویی، تیزری و تصویری در رسانههای اجتماعی
استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی برای انجام این وظایف و دیگر وظایفی که جزئی از شرح شغلی آن محسوب میشود، مهم است تا به افزایش فروش و سودآوری کسب و کارهای گردشگری کمک کند.
مهارتهای مسئول شبکههای اجتماعی
مسئولان و متخصصان شبکههای اجتماعی باید از دانش و مهارتهای حرفهای برای فعالیتهای فروش خدمات گردشگری در فضای مجازی برخوردار باشند. این کارشناسان برای به دستآوردن مهارتهای لازم همیشه باید در فعالیت و تلاش باشند.
برنامهریزی و مدیریت زمان به صورت حرفهای
برخورداری از مهارتهای ارتباطی، نوشتاری و کپیرایتینگ قوی
داشتن اطلاعات در مورد ترندها و روندها در شبکههای اجتماعی
شناخت و داشتن دانش عمیق و گسترده در مورد انواع رسانههای اجتماعی
داشتن طرز فکر تیمی و توانایی تقسیم کار و انجام وظایف محولشده به او
علاقهمند به یادگیری ابزارها و فرآیندهای جدید مرتبط با شبکههای اجتماعی
توانایی بالا در تجزیه و تحلیل آمار و ارزیابی تاثیر استراتژی در شکلگیری آمار
اشتیاق و علاقه به حضور در رسانههای اجتماعی و گتگو و خدماترسانی به مشتریان
انعطافپذیربودن و سازگاری با تغییرات و انتقادپذیربودن در مقابل مخاطبان و اعضای تیم
داشتن مهارت در داستانسرایی و استوری تلینگ برای خلق محتواهای متناسب با هویت خدمات مسافرتی
برخورداری از دانش حرفهای طراحی و توانایی استفاده از نرمافزارهای فتوشاپ و دیگر نرمافزارهای طراحی
اگر کارفرما هستید برای استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی میبایست این مهارتها را در رزومههای دریافتی مورد سنجش قرار دهید و اگر کارجو هستید باید روی پرورش این مهارتها تلاش کنید تا از عهده وظایف این موقعیت شغلی برآیید.
چگونه میتوان متخصص شبکههای اجتماعی شد!
تا اینجای مطلب با موقعیت شغلی مسئول رسانههای اجتماعی آشنا شدید و در مورد وظایف و مهارتهای مورد نیاز آنها مطالبی را آموختید اما حالا سوال این است چگونه میتوان این تخصص را به دست آورد در ادامه با ما همراه باشید تا در آینده در استخدام متخصص سوشال مدیا به یک موقعیت شغلی عالی دست پیدا کنید:
در اولین گام روی مهارتهای نرم تمرکز داشته باشید این مهارتها عبارتند از توسعه ارتباطات، خلاقیت، حضور در شبکههای اجتماعی، شرکت در جلسات آموزشی یا سمینارهای آنلاین.
هدفگذاری کنید و در صورت لزوم روی اهدافی تاکید کنید که قابل اندازهگیری باشند. این اهداف به شما کمک خواهند که استراتژیهای خود را نیز تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید.
از منابع یادگیری شبکههای اجتماعی استفاده کنید. این منابع عبارتند از: کتابها، فیلمها، پادکستها، سمینارهای آنلاین و سایر رویدادهای مرتبط با حرفهای شدن در سوشال مدیا.
با مخاطبان خود در شبکههای اجتماعی ارتباط برقرار کنید و از این ارتباط برای خدماترسانی به آنها بهره ببرید.
مهارتهای شبکهسازی خود را توسعه دهید مانند اینکه شبکهای از اینفلوئنسرها و وبلاگها
طیکردن این گامهای به شما کمک خواهد کرد که بنیانهای تخصص در سوشال مدیا را کسب کنید و در آگهیهای استخدام کارشناس شبکههای اجتماعی ویژه آژانسهای مسافرتی جایی برای خود پیدا کنید.