استخدام مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی آژانس هواپیمایی مسئولیت تدوین و هدایت سیاست‌های بازاریابی و فروش را از طریق شناسایی بازار هدف، ایجاد تقاضا و تدوین استراتژی‌های قیمت‌گذاری برای خدمات مسافرتی را بر عهده دارد. 



ضرورت استخدام مدیر بازاریابی 

همه دفاتر خدمات مسافرتی به دنبال فروش خدمات گردشگری هستند که یا به صورت مستقیم آن‌ها را عرضه می‌کنند یا خود به عنوان واسطه بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان خدمات توریستی فعالیت دارند. نکته مهم این است که آژانس مسافرتی به دنبال فروش و کسب سود است که این را از راه‌های مختلف محقق می‌سازد. به حداکثررساندن سود و به دست‌آوردن سهم بیش‌تری از بازار خدمات مسافرتی، هدف نهایی این کسب و کارها محسوب می‌شود. فروش و بازاریابی برای خدمات در آژانس هواپیمایی از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که تمامی کارکنان آن از مدیر عامل گرفته تا کارشناسان فروش در جهت افزایش فروش فعالیت می‌کنند. هر آژانس مسافرتی دارای بخش‌های مختلفی در ساختار سازمانی خود است یکی از مهم‌ترین‌شان بخش فروش و بازاریابی است. تعیین سیاست‌ها کلی فروش و طراحی استراتژی‌های رسیدن به تارگت‌های فروش ماهانه و بلندمدت در این بخش انجام می‌شوند. تجزیه و تحلیل بازار، اسکن رقبا، تعیین بازار هدف، ارزیابی سطح کارایی استراتژی‌های فروش، محاسبه هزینه‌ها، اندازه‌گیری سود حاصل از فروش و تعیین راهکارهای افزایش سود و کاهش هزینه‌ها از دیگر مسئولیت‌های بخش بازاریابی است. تمامی این مسئولیت‌ها در دفاتر خدمات مسافرتی کوچک بر عهده یک شخص و در آژانس‌های بزرگ بر عهده یک تیم می‌باشد. لذا استخدام مدیر بازاریابی در این شرکت‌ها لازم بوده و برفوش حرفه‌ای تاثیر مستقیم خواهد داشت.


وظایف مدیر بازاریابی آژانس مسافرتی

فروش خدمات گردشگری مانند فروش محصولات و کالا نیست و لذا برای فروش آن‌ها باید افرادی استخدام شوند که با جنس خدمات مسافرتی آشنایی دارند. چرا که بسیاری از خدمات در محل تولید و عرضه می‌شوند و قابل انبارکردن و دپوکردن نیستند. همین حساسیت نسبت به جنس محصولات گردشگری نیز افراد متفاوتی را به این حوزه جذب می‌کند. در حقیقیت بازاریابان و مدیران بازاریابی در آژانس هواپیمایی، دارای مهارت‌های متفاوتی هستند تا بتوانند وظایف خود را انجام دهند. در اینجا به بخشی از این وظایف که مهم‌ترین وظایف یک مدیر بازاریابی آژانس مسافرتی و سایر کسب و کارها هستند اشاره می‌کنیم:

نظارت مداوم و کیفی بر محتوای تبلیغاتی آژانس مسافرتی

طراحی کمپین‌ها و ایجاد برنامه‌های متنوع برای اجرای آن‌ها

هماهنگی با تمام اعضای تیم و سایر بخش‌های مرتبط با فروش

مدیریت و تعیین بودجه در جهت اجرای پروژه‌های بازاریابی و فروش

نظارت و مدیریت کارکنان بخش فروش و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌ها

مدیریت ارتباطات با آژانس‌های تبلیغاتی، شرکا و فروشندگان خدمات آژانس

تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی برای ارزیابی رقبا، روندها و الگوهای فروش

طراحی، برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و اجرای استراتژی بازاریابی و فروش خدمات 

ارزیابی کمپین‌های بازاریابی اجراشده و تنظیم استراتژی‌های جدید در صورت لزوم

پشتیبانی فروش از طریق تولید محتوای آموزشی برای کارشناسان فروش خدمات مسافرتی

برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای رویدادهایی مانند کنفرانس‌ها و وبینارهای بازاریابی گردشگری 

تدوین و ایجاد استراتژی‌های قیمت‌گذاری جهت تحقق اهداف سازمانی و برآورده‌کردن نیازهای بازار گردشگری

با توجه به این مسئولیت‌ها باید گفت که استخدام مدیر بازاریابی آژانس هواپیمایی برای تحقق اهداف فروش این شرکت‌ها لازم است.


مهارت‌های مدیر بازاریابی گردشگری

هر شخصی که در سمت مدیریت یک بخش از یک سازمان قرار می‌گیرد باید از مهارت‌ها و دانش‌هایی برخوردار باشد تا در ایفای نقش خود موفق عمل کند. این مهارت‌ها ممکن است طیفی از مهارت‌های فنی تا صلاحیت‌های آموزشی را در بگیرند. در ادامه به بخشی از این مهارت‌ها به صورت خلاصه پرداخته خواهد شد:

داشتن تحصیلات مرتبط دانشگاهی در رشته بازاریابی

گذراندن دوره‌های آموزشی لازم برای فروش خدمات گردشگری

برخورداری از قدرت سخنوری و کلامی و همچنین مهارت‌های نوشتاری 

برخورداری از مهارت‌های تحلیلی برای استخراج و تفسیر اطلاعات از داده‌های خام بازاریابی

داشتن مهارت‌های مالی برای محاسبه‌نمودن بازده سرمایه‌گذاری و سود و زیان آژانس مسافرتی

توانایی در مهارت‌های منطقی و استدلالی برای استفده از اطلاعات جهت نتیجه‌گیری از فرآیندها

ایجاد انگیزه در تیم فروش و بازاریابی خدمات مسافرتی و هدایت آن‌ها از طریق مهارت‌های رهبری

توانایی تجزیه و تحلیل واکنش‌ها و درک دقیق شرایط بازار از طریق داشتن مهارت‌های ادراک اجتماعی

داشتن مهارت‌های فنی و نرم‌افزاری برای تجزیه و تحلیل آمارها، بیان استراتژی‌های بازاریابی و توسعه کمپین‌های ویژه خدمات توریستی

البته ممکن است نسبت به حجم فروش و اندازه استراتژی‌های بازاریابی در آژانس مسافرتی، استخدام مدیر بازاریابی تا حدودی با وسواس انجام شود ولی به هر صورت داشتن مهارت‌های گفته‌شده برای تمامی مدیران بازاریابی چه گردشگری و چه غیرگردشگری یک الزام است.