استخدام بازاریاب حضوری

استخدام ویزیتور حضوری در آژانس مسافرتی به معنای فروش و بازاریابی خدمات به صورت رو در رو و حضوری با مسافران بوده که از اشکال ابتدایی فروش است.



ضرورت استخدام بازاریاب حضوری

فروش حضوری یا فروش چهره به چهره (Face to face Marketing) یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های فروش خدمات و محصولات از قدیم تا کنون بوده است. دهه‌ها پیش که امکانات و راه و روش‌های فروش به صورت مستقیم و حضوری بود این روش واقعا دارای کارایی بود. البته امروزه نیز هنوز این نوع از بازاریابی در بسیاری از شرکت‌ها چه گردشگری و چه غیرگردشگری برای فروش خدمات و محصولات وجود دارد. به احتمال زیاد، بسیاری از آژانس‌های مسافرتی و کسب و کارهای گردشگری به ویژه در شهرستان‌ها و همچنین شهرهای بزرگ از کارمندان فروش حضوری بهره می‌برند. به همین دلیل شرکت‌ها و سازمان‌های گردشگری در جهت افزایش نرخ فروش، شناسایی مخاطبان و مشتریان، نظارت بر بازار، برندسازی و همچنین برای حفظ بازار و مشتریان کنونی به وجود بازاریابان حضوری نیاز دارند. شایان ذکر است که این روش تنها می‌تواند بخشی از فروش و برندسازی را بر عهده بگیرد چرا که دیگر روش‌های بازاریابی غیرحضوری، تلفنی، بازریابی اینترنتی و مجازی، بازریابی محتوایی و ... در کنار بازاریابی حضوری به تکمیل استراتژی فروش آژانس‌های مسافرتی می‌پردازند. استخدام بازاریاب حضوری به معنای تامین نیروی مورد نیاز برای عملی‌کردن بخشی از راهبردها و استراتژی بازاریابی و فروش در دفاتر خدمات مسافرتی است.    


وظایف ویزیتور حضوری

بازاریاب یا ویزیتور حضوری می‌تواند در جهت تحقق‌بخشیدن به اهداف فروش مجموعه آژانس مسافرتی، وطایف متعددی را بر عهده بگیرد. استخدام ویزیتور حضوری در حقیقت برای این است که بخشی از وظایف موجود در بخش بازاریابی و فروش به این کارشناسان سپرده شود که البته وظایف آن‌ها گاهی سخت و طاقت‌فرسا نیز هستند. در ادامه به بخشی از وظایف یک متخصص بازاریابی حضوری می‌پردازیم:

نظارت بر کمپین‌های اجراشده و جمع‌آوری نتایج به دست آمده

ارائه راهکارها و پیشنهادهای لازم برای ارتقا خدمات و محصولات

ایجاد کمپین‌های متنوع در جهت بالابردن نرخ فروش آژانس مسافرتی

همکاری و ارتباط موثر با سازمان‌ها، انواع رسانه‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی

تدوین و تهیه برنامه‌های لازم برای شناساندن برند به مخاطبان بازار هدف

هماهنگی و همکاری با بخش فروش و بازاریابی برای زراحی استراتژی‌های موثر فروش

تجزیه و تحلیل روش‌های عملی‌شده و ارزیابی تبلیغات صورت‌گرفته برای برندسازی و بازاریابی بهتر 

این وظایف توسط بازاریابان در بسترهای مختلف سازمانی و رسانه‌ای صورت می‌گیرند. برای مثال طراحی کمپین در بستر رسانه‌های اجتماعی، تلویزیون، نمایشگاه‌های تجاری، وبینار و ... انجام می‌شود که در اکثر مواقع موفق هستند. استخدام ویزیتور حضوری برای اینکه این وظایف در شرح وظایف بخش بازاریابی عملی شوند برای آژانس‌های مسافرتی مورد نیاز است.


مهارت‌های بازاریابان حضوری

حتما تا کنون نمونه آگهی استخدام بازاریاب حضوری را دیده‌اید که در بخشی از آن‌ها به وجود مهارت‌های مورد نیاز در فرد جویای کار اشاره دارد. وجود بعضی از مهارت‌ها در این افراد لازم است تا بتوانند از عهده مسئولیت‌های خود به خوبی برآیند. در ادامه به بخشی از مهم‌ترین مهارت‌های یک متخصص بازاریابی حضوری می‌پردازیم:

مهارت‌های فنی فروش و بازاریابی

مهارت منطقه‌شناسی: یکی از مهم‌ترین مهارت‌های یک بازاریاب حضوری داشتن مهارت در شناسایی مناطق، بازار، محله‌ها، شهرها و ... در شهر یا استانی است که در آن فعالیت دارد.

مهارت محصول‌شناسی: یک بازاریاب حضوری باید حتما شناخت خوبی نسبت به خدمات و محصولات آژانس مسافرتی داشته باشد تا بتواند آن را به درستی به مشتریان معرفی کند.

مهارت شرکت‌شناسی: درک و شناسایی اهداف و ماموریت‌های هر کدام از شرکت‌های پخش برای یک ویزیتور حضوری ضروری است. برای نمونه مطالعه بیانیه و چشم‌انداز شرکت‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی آن‌ها به افزایش فروش این بازاریابان کمک فراوانی خواهد کرد. 

مهارت‌های شخصیتی بازاریاب حضوری

در کنار داشتن مهارت‌های فنی یک ویزیتور حضوری باید از ویژگی‌های شخصیتی‌ای برخوردار باشد که بتواند به کارایی خود و افزایش فروش آژانس مسافرتی یاری برساند. در ادامه به لیستی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم که در استخدام بازاریاب حضوری موثر هستند:

خوش‌اخلاقی 

داشتن اعتماد به نفس بالا

توانایی صحبت‌کردن در جمع

داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی

علاقه‌ به یادگیری و بروزرسانی اطلاعات

برخورداری از تفکر نوآورانه و خلاقیت‌محور

توانایی فعالیت در تیم و برخورداری از مهارت‌های کار تیمی

داشتن مهارت‌های تحلیلی و برخورداری از مهارت تفسیر و اندازه‌گیری داده‌ها

وجود این ویژگی‌ها نه تنها برای بازاریابان حضوری بلکه برای همه کارکنان فروش و بازاریابی ضروری است.


ملزومات ویزیتور حضوری

بازاریاب‌های حضوری باید دارای ملزوماتی باشند تا بتوانند از عهده مسئولیت‌های خود برآیند. 

داشتن نقشه‌های منطقه‌ای

همراه‌داشتن موبایل و تبلت

داشتن کارت ویزیت یا کارت شناسایی

داشتن کاتالوگ و لیست خدمات آژانس مسافرتی


مزایا و معایب موقعیت بازاریابی حضوری

پوزیشن شغلی بازاریابی حضوری دارای مزایا و معایبی است که این شغل را با چالش‌های روبرو می‌کند. البته تمامی شغل‌ها دارای این چالش‌ها هستند اما بازریابان آژانس‌های مسافرتی ممکن است بیش‌تر با این قضایا برخورد کنند. ما لیستی از این مزایا و معایب را اینجا به اشتراک خواهیم گذاشت تا اگر به فکر استخدام بازاریاب حضوری هستید بتوانید از این موارد استفاده کنید:

مزایای بازاریابی حضوری

از بین برردن سوءبرداشت‌ها در ارتباطات

شناسایی بازار و شناخت بهتر مشتریان

امکان آموزش‌دادن به مشتریان

پرکردن خلاهای اینترنتی فروش و بازاریابی

شناختن بازارهای کوچک در کنار سایر بازارها

کمک به مصرف‌کنندگان برای خرید خدمات بهتر و کیفی‌تر

معایب بازاریابی حضوری

در بالا به مزایای این موقعیت شغلی پرداخته شد اکنون به معایب آن می‌پردازیم که در واقع بخشی از سختی‌های این شغل را نیز نمایان می‌کند. استخدام بازاریاب حضوری می‌بایست با توجه به همه موارد گفته شده صورت گیرد تا از نارضایتی سازمانی و کارکنان بخش جلوگیر به عمل آید:

مشکلات مربوط به انتقال واضح پیام به تعدادی از مسافران و مشتریان

چالش‌های موجود برای هماهنگی برخی از ملاقات‌های حضوری

چالش تصمیم‌گیری عجولانه از سوی مشتریان

زمان‌بربودن و طولانی و در نهایت پرهزینه‌بودن این نوع از بازاریابی آژانسی

در این مطلب تلاش شد تا حدودی با شاغلان بازاریابی حضوری آشنا شوید و درباره این موقعیت شغلی اطلاعاتی به دست آورید. امید است که بتوانید از این مطالب در رشد شخصی و کاری خود بهره ببرید.