استخدام پشتیبان بلیط داخلی

موقعیت شغلی کارمند بلیط داخلی در استخدام آژانس مسافرتی یک الزام است تا مشاوره‌های حرفه‌ای به مشتریان پروازهای داخلی ارائه شود و به فروش بیانجامد. 


ضرورت استخدام پشتیبان بلیط داخلی

تمام آژانس‌های مسافرتی برای پیش‌برد فروش خدمات خود به کارمندان کیفی و با مهارت نیاز دارند. بخش پرواز چه داخلی و چه خارجی یکی از بخش‌های مهم خدمات مسافرتی را تشکیل می‌دهد. به همین خاطر استخدام کانتر بلیط داخلی و خارجی برای تمام آژانس‌های هواپیمایی و مسافرت هوایی لازم و ضروری است. استخدام آژانس هواپیمایی بدون وجود کارشناسان و کاکنان بخش بلیط و پرواز ناقص خواهد بود. چرا که بسیاری از مسافران خواهان بلیط پرواز داخلی و برخی هم خواهان بلیط‌ پرواز خارجی هستند تا به مقاصد مورد نظر خود مسافرت کنند. پاسخ‌گویی‌های تلفنی، آنلاین و ارائه خدمات پس از صدور بلیط پروازهای داخلی هر آژانس مسافرتی را ملزم می‌کند که به استخدام کارکنان بخش بلیط داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشد. این کارشناسان با راهنمایی و دادن مشاوره‌های تجربی در مورد پروازها، مسیرها و شرکت‌های هواپیمایی باعث خریداری بلیط‌ها از سوی مسافران و افزایش سودآوری شرکت مسافرتی می‌شوند. البته برای بر عهده‌گرفتن این مسئولیت‌ها، بسیاری از پیش‌نیازها و پیش‌شرط‌ها ضروری است تا کارمند بلیط داخلی در کار خود به موفقیت دست پیدا کند. آژانس‌های مسافرتی با استخدام پشتیبان بلیط داخلی به صورت حرفه‌ای خواهند توانست به بخش بزرگ‌تری از بازار دست پیدا کنند و اقدام به فروش پروازهای خود نمایند.


ویژگی‌های شخصیتی و فنی کانتر بلیط داخلی

برای موفقیت در استخدام کانتر بلیط داخلی و متخصصان پروازهای داخلی در مراحل مختلف مصاحبه‌های شغلی در استخدام آژانس هواپیمایی باید بخشی از ویژگی‌های شخصیتی و فنی در فرد مورد نظر بررسی و ارزیابی شوند. هر قدر افراد جویای اشتغال در آژانس مسافرتی از ویژگی‌های حرفه‌ای‌تری برخوردار باشند؛  به سرعت خواهند توانست در صنعت گردشگری به ایفای نقش بپردازند. کارمند بلیط داخلی می‌تواند در تهیه انواع بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما به مشتریان خدمات داخلی سفر کمک کنند. برای انجام این فعالیت‌ها، وجود تعدادی از ویژگی‌ها در کارمندان بلیت داخلی ضروری است که به بخشی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

داشتن صبر و حوصله

توان بالا در مذاکره و اقناع مشتریان

خوش‌برخورد و دارای شخصیت دوستانه

آموزش‌پذیر و داشتن قدرت انتقادپذیری

توانایی در گزارش‌دهای روزانه به مدیر بخش

ارائه مشاوره‌های درست و صادقانه به مشتریان

داشتن تخصص و تسلط به سیستم‌های رزرواسیون

داشتن علاقه به پیشرفت شغلی با استفاده از یادگیری

ارتباط موثر با مدیر فنی بند الف و بند ب آژانس مسافرتی

داشتن مهارت‌های حل مسئله در هنگام بروز مشکل برای مسافران

منعطف و دارای روحیه پاسخ‌گویی به مشتریان در ساعات طولانی کار

تسلط به نرم‌افزارهای اداری، اتوماسیون و سیستم‌های رزرواسیون پرواز

برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی با داخل و خارج آژانس مسافرتی

برخورداری از دانش کامپیوتری و اینترنت برای بروزنگه‌داشتن اطلاعات خود

داشتن اطلاعات در مورد قوانین و مقرارت پروازهای داخلی و سایر بلیط‌های حمل و نقل زمینی

استخدام پشتیبان بلیط داخلی با توجه به برخورداری نیروهای متقاضی از این ویژگی‌ها آسان‌تر خواهد بود هم برای مدیران آژانس‌های مسافرتی و هم برای کارجویان.


ارتباط مدیر فنی ب الف و کارمند بلیط داخلی

مدیر فنی بند الف آژانس مسافرت هوایی در موارد زیادی می‌تواند با کانتر بلیط داخلی در ارتباط باشد و گاه این ارتباط از راه‌های مختلف برقرار می‌شود. در حقیقت مدیر فنی بند الف می‌تواند یک مشاور و یک معلم به تمام معنا برای کارمند بلیط داخلی و خارجی باشد تا به او راه و چاه این کار را به صورت حرفه‌ای‌تر بیاموزد. در ادامه به بخشی از موارد ارتباط مدیر فنی بند الف با متخصص بلیط داخلی می‌پردازیم:

آموزش و راهنمایی: مدیر فنی می‌تواند در موارد متعددی نظیر کار با سامانه‌های رزرواسیون‌ بین‌المللی و مشاوره در مورد قیمت بلیط داخلی با کارمند این بخش در ارتباط است.

حل مسائل و مشکلات: گاهی ممکن است در صدور بلیط‌ها و خدمات پس از فروش اشتباهاتی رخ دهد لذا مدیر فنی در این مورد ملزم است به راهنمایی و کمک به پشتیبان بلیط خارجی بپردازد.

آگاهی‌دادن و بروزکردن اطلاعات: گاهی ممکن است قوانین و مقررات مربوط به صدور و فروش بلیط‌های داخلی تغییر کنند لذا مدیر فنی برای اطمینان حاصل‌کردن از رعایت قوانین جدید، آموزش‌های موردنیاز را به کارشناس بلیت داخلی بدهد. 

استخدام پشتیبان بلیط داخلی: مدیر فنی همچنین می‌تواند در استخدام کارمند این بخش، نقش داشته باشد و با بررسی رزومه‌های مختلف یکی از بهترین نیروها را برای این موقعیت شغلی انتخاب می‌کند.

هماهنگی‌ها و تنظیم برنامه: مدیر فنی می‌تواند برای کارکنان بلیط داخلی به ایجاد برنامه روزانه و هماهنگی‌ها آن‌ها بپردازد تا کارها به صورت منظم و هدفمند به پیش روند.

ارزیابی عملکرد کارمند بلیت داخلی: یکی از دیگر ارتباطات مدیر فنی با متخصصان بخش بلیط داخلی در مورد ارزیابی عملکرد آن‌ها است و در صورت نیاز به ارائه پیشنهادات و توصیه‌هایی به آن‌ها بپردازد.

در این مطلب به شرح شغلی و شرایط استخدام متخصص بلیط داخلی پرداختیم تا بتواند به عنوان یک راهنما در اختیار کاربران و کارجویان گرامی قرار گیرد.