استخدام پشتیبان بلیط خارجی
پشتیبان یا کانتر بلیط خارجی در آژانس مسافرتی شخصی است که خدمات مربوط به خریداری و صدور بلیطهای خارجی را به مشتریان ارائه میدهد.
ضرورت استخدام پشتیبان بلیط خارجی
استخدام کانتر بلیط خارجی یکی از ضروریات در آژانسهای مسافرتی است چرا که مشتریان و مسافران برای مسافرت به این کارشناس نیاز دارند. کارشناس بلیت خارجی دارای اطلاعات گسترده و تجربه کافی در زمینه بلیطهای خارجی و حمل و نقل هوایی بوده و راتباط نزدیک و همکاری موثر با سامانههای رزرواسیون بینالمللی و شرکتهای هواپیمایی دارد. بدون تردید تمام آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به کارمندان بلیط خارجی نیاز دارند. از آنجا که آژانسهای مسافرتی به عنوان نقطه تماس بین مسافران و سیستمهای رزرواسیون بینالمللی و ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی شناخته میشوند لذا برای توسعه بیشتر خدمات و برآوردهکردن نیازها و خواستههای مسافران وجود کارکنان بلیط خارجی یک ضرروت محسوب میشود. دفاتر خدمات گردشگری و مسافرت هوایی با داشتن مدیر فنی بند الف به وجود این کارمندان بلیطهای خارجی نیاز بیشتری دارند تا بتواند یار کمکی مدیر فنی بند الف در صدور بلیط خارجی باشد. ارتباط شرکتهای مسافرتی با کارکنان بخش بلیط خارجی بسیار تنگاتنگ و حساس است و چنانچه مشکلی در این روابط به وجود بیاید ممکن است تمام بخشهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. لذا استخدام پشتیبان بلیط خارجی امری انکارناپذیر در آژانسهای مسافرتی است که باید توجه لازم را به آن داشته باشند.
ارتباط مدیر فنی ب الف و کارمند بلیط خارجی
مدیر فنی بند الف آژانس مسافرت هوایی در موارد زیادی میتواند با کانتر بلیط خارجی در ارتباط باشد و گاه این ارتباط از راههای مختلف برقرار میشود. در حقیقت مدیر فنی بند الف میتواند یک مشاور و یک معلم به تمام معنا برای کارمند بلیط خارجی باشد تا به او راه و چاه این کار را به صورت حرفهایتر بیاموزد. در ادامه به بخشی از موارد ارتباط مدیر فنی بند الف با کارمند بلیط خارجی میپردازیم:
آموزش و راهنمایی: مدیر فنی میتواند در موارد متعددی نظیر کار با سامانههای رزرواسیون بینالمللی و مشاوره در مورد قیمت بلیط خارجی با کارمند این بخش در ارتباط است.
حل مسائل و مشکلات: گاهی ممکن است در صدور بلیطها و خدمات پس از فروش اشتباهاتی رخ دهد لذا مدیر فنی در این مورد ملزم است به راهنمایی و کمک به پشتیبان بلیط خارجی بپردازد.
آگاهیدادن و بروزکردن اطلاعات: گاهی ممکن است قوانین و مقررات مربوط به صدور و فروش بلیطهای خارجی تغییر کنند لذا مدیر فنی برای اطمینان حاصلکردن از رعایت قوانین جدید، آموزشهای موردنیاز را به کارمند بلیت خارجی بدهد.
استخدام پشتیبان بلیط خارجی: مدیر فنی همچنین میتواند در استخدام کارمند این بخش، نقش داشته باشد و او با بررسی رزومههای مختلف یکی از بهترین نیروها را برای این موقعیت شغلی انتخاب میکند.
هماهنگیها و تنظیم برنامه: مدیر فنی میتواند برای کارکنان بلیط خارجی به ایجاد برنامه روزانه و هماهنگیها آنها بپردازد تا کارها به صورت منظم و هدفمند به پیش روند.
ارزیابی عملکرد کارمند بلیت خرجی: یکی از دیگر ارتباطات مدیر فنی با کارمندان بخش بلیط خارجی در مورد ارزیابی عملکرد آنها است و در صورت نیاز به ارائه پیشنهادات و توصیههایی به آنها بپردازد.
وظایف کارمند بلیط خارجی در آژانس مسافرتی
با توجه به مطالبی که گفته شد تا حدودی در مورد کارشناس بلیط خارجی و ضرورت استخدام کانتر بلیط خارجی در آژانسهای مسافرتی مواردی را آموختیم اما در ادامه به مهمترین وظایف این شخص خواهیم پرداخت:
راهنمایی و دادن مشاورههای لازم به مسافران: در حقیقت کارمند بلیط خارجی باید در مورد بهترین گزینههای پروازی و قیمتهای مناسب مربوط به مقصدشان، مسافران را اهنمایی کند و با دانش و تجربه کافی خود در زمینه بلیطهای خارجی به آنهای کمک کند تا تصمیم درستی اتخاذ کنند.
بررسی مدارک مسافران: کارکنان بلیط خارجی میبایست مدارک لازم برای صدور بلیط خارجی نظیر اعتبار پاسپورت و ویزا را بررسی کند.
رزرواسیون: این بخش یکی از مهمترین مهارتها حتی برای استخدام پشتیبان بلیط خارجی است چرا که اساس کار بلیط خارجی را تشکیل میدهد. کارمند بلیط خارجی باید رزرواسیونهای لازم را با استفاده از سیستمهای رزرواسیون بینالمللی انجام دهد و همکاری نزدیکی با این سامانههای و شرکتهای هواپیمایی برقرار کند تا بهترین گزینهها را به مسافران پیشنهاد نماید.
اطلاعرسانی به مسافران: کانتر بلیط خارجی میبایست تمامی تغییرات مرتبط با برنامه پروازی، تاخیرها و لغوهای بلیطهای خریداری شده را به مسافران اعلام کند و در صورت نیاز جایگزین مناسب یا پیشنهاد بهتری به آنها بدهد.
رفع اشکالات: کارمند این بخش بایستی به حا مشکلات و رفع اشکالات مربوط به بلیطهای خارجی بپردازد و همچنین به مسافران کمک کند تا تاریخ یا مسیر پروازی خود را تغییر دهند و به بازپرداخت هزینهها بپردازند.
انجام خدمات پس از فروش برای مسافران: کارمند بلیط خارجی بعد از صدور و خرید بلیطهای پروازی باید خدمات پس از فروش نظیر صدور بلیط الکترونیکی، تغییر نام و اطلاعرسانی در مورد قوانین و مقررات خرید بلیطهای خارجی را برای مسافران انجام دهد.
ویژگیهای شخصیتی و فنی کارمند بلیط خارجی
هر کارمند آژانس مسافرتی برای استخدام در این شرکتها میبایستی دارای ویژگیهایی باشد که بتواند از عهده وظایف و مسئولیتهای خود برآید. وجود تعدادی از این ویژگیها در استخدام پشتیبان بلیط خارجی آژانس مسافرتی ضروری است که در ادامه مطلب به آنها میپردازیم:
باحوصله و صبور و باپشتکار باشد تا در مواقع بروز مشکل در خدمات پس از فروش یا حین فروش بلیط خارجی بتواند به مسافران آرامش و رضایت خاطر بدهد.
به جزئیات توجه کند به ویژه در رزرواسیون تا مشکلی برای مسافران به وجود نیاید.
از مهارتهای ارتباطی قوی برخوردار باشد تا با همه بخشهای تامین بلیط خارجی نظیر شرکتهای هواپیمایی و سامانههای رزرواسیون بینالمللی ارتباط موثر برقرار کند و همچنین داشتن ارتباطات موثر با همکاران و بخشهای داخلی آژانس مسافرتی نیز ضروری است.
داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی یا دیگر زبانها در جهت ارتباط پربارتر و موثرتر در رزرواسیون و تامین بلیطهای خارجی.
برخورداری از توانایی حل مسئله تا مشکلات و مسائل مربوط به مسافران را به راحتی حل کند.
داشتن توانایی مدیریت زمان وسازماندهی کارها تا قادر باشد بین وظایف و مسئولیتهای محولشده به وی، تعادل برقرار کند و به بهترین شکل ممکن عمل کند.
هر آژانس مسافرتیای برای ارائه خدمات بهتر و بهینهتر نیازمند استخدام کانتر بلیط خارجی است که به هدف افزایش فروش و سودآوری خود دست پیدا کند.