استخدام کارشناس منابع انسانی

استخدام کارمند منابع انسانی در استخدام آژانس‌های مسافرتی دارای جایگاه ویژه‌ای است تا بتواند در رشد سازمانی، ایجاد فرهنگ سازمانی قوی و حمایت از کارکنان مجموعه نقش ایفا کند.



ضرورت استخدام کارشناس منابع انسانی

واحد منابع انسانی (Human Resources) در تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها دارای جایگاه مهمی هستند چرا که در امور مربوط به استخدام، آموزش و توسعه کارکنان، سیستم پاداش و مزایا و ایجاد ارتباط موثر در تمامی بخش‌های یک آژانس هواپیمایی در حوزه اختیار کامند منابع انسانی است. اگر جزو کسانی هستید که به فعالیت در بخش منابع انسانی کسب و کارهای گردشگری علاقه دارید حتما تا پایان این مقاله با ما همراهی کنید. اگر کارفرما هم هستید توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما باشید تا به نکات ریز و درشت این موقعیت شغلی و ضرورت استخدام آن بپردازیم. از آنجا که ارتقا و توسعه کمی و کیفی در واحد اچ آر یا منابع انسانی به توسعه و ارتقا در کارایی آژانس مسافرتی منجر می‌شود لذا ضرورت دارد تا کارشناسان این بخش به دقت انتخاب شوند. متخصصان منابع انسانی، نقش مهمی استخدام نیروهای کارآمد و نگهداری پرسنل ایفا می‌کنند به همین خاطر وجود این موقعیت شغلی در دفاتر خدمات مسافرتی به یک ضرورت تبدیل شده است. استخدام کارشناس منابع انسانی در آژانس هواپیمایی مهم است چرا که برای تعریف فرهنگ سازمانی، رشد بالقوه یک سازمان، شناسایی عوامل بهبود و افزایش بهره‌وری به وجود این متخصصان نیاز است.


وظایف متخصصان منابع انسانی

استخدام کارمند منابع انسانی در حقیقت به معنای استخدام یک مدافع برای دفاع از فرهنگ سازمانی و اعضای یک سازمان است. در کسب و کارهای گردشگری که ریزش نیرو به وفور اتفاق می‌افتد حتما باید از متخصص منابع انسانی بهره بگیرند که با ایجاد یک فرهنگ منعطف و قدرتمند سازمانی به حل اختلافات محل کار، پیشرفت داخلی و توسعه و نگهداری کارکنان آژانس مسافرتی بپردازند. اما انجام این مسئولیت سنگین می‌بایست از طریق وظایفی ریز و درشت، محقق شود. در ادامه به بخشی از این وظایف اشاره می‌کنیم:

مدیریت بر حقوق و مزایای کارکنان

ارتباط با کارجویان در مورد فرآیند درخواست

بایگانی و نگهداری سوابق استخدامی و پردازش اسناد قانونی 

بررسی پیشینه و سوابق کارجویان از طریق تماس با محل کار قبلی

طراحی و مدیریت برنامه‌های آموزشی برای توسعه حرفه‌ای کارکنان

مصاحبه با افراد کارجویان و ارزیابی تحصیلات، تجربه و شایستگی‌های آن‌ها

داشتن نقش میانجی در حل اختلافات و مشکلات موجود در آژانس مسافرتی

ایجاد فرهنگ سازمانی و تعهد به آن برای رشد هر چه بیش‌تر رشد و رضایت کارکنان

دریافت و پذیرش رزرومه‌های کیفی و متناسب و مرتبط با مباحث و فعالیت‌های آژانس 

ارتباط با بخش‌های مختلف و مدیران شرکت برای تشخیص نیازهای شغلی آژانس مسافرتی

انتخاب کارجویان شایسته و واجد شرایط و بررسی جزئیات مربوط به ورود کارمندان جدید در آژانس

استخدام کارشناس منابع انسانی برای انجام وظایف فوق در آژانس‌های مسافرتی با دقت و اهمیت پیگیری می‌شود تا نیروی کار ماهر و کاربلد را دعوت به کار کنند.


مهارت‌های متخصص منابع انسانی

برای اینکه یک کارمند واحد منابع انسانی در آژانس مسافرتی بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد می‌بایست دارای مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی در این بخش باشد. لیستی از مهم‌ترین این مهارت‌ها را در اینجا رائه می‌کنیم:

برخورداری از ارتباطات موثر و مهارت‌های ارتباطی کارا برای پردازش اطلاعات و پاسخ‌گویی به سوالات کارکنان

داشتن مهارت‌های حل مسئله برای ایفای نقش میانجی‌گری در اختلافات محل کار و ارائه راه‌کارهای خلاقانه برای بهبود فرهنگ سازمانی

داشتن مهارت جزئیات‌نگری برای ارزیابی موثر برنامه‌ها، نگهداری سوابق کارکنان و رعایت استانداردهای استخدامی قانونی

داشتن مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی برای توسعه کارکنان و رشد بیش‌تر شرکت

قابلیت مهارت‌های سازمانی برای جلوگیری از کاغذبازی و نگهداری سوابق استخدامی

برخورداری از مهارت‌های اخلاقی به ویژه صداقت و رازداری

به کارگیری این مهارت‌ها در انجام وظایف برای بسیاری از مشاغل صدق می‌کند ولی در بحث منابع انسانی این مسائل، مهم‌تر به نظر می‌رسند و مدیران کسب و کارهای توریستی به هنگام استخدام کارشناس منابع انسانی به ارزیابی آن‌ها در فرد مورد نظر می‌پردازند تا بهترین نیرو را انتخاب نمایند. 


حقوق کارشناس منابع انسانی در آژانس هواپیمایی

شرایط استخدام در آژانس هواپیمایی و دیگر کسب و کارهای گردشگری نسبت به دیگر سازمان‌ها متفاوت است است. چرا که در دفاتر خدمات مسافرتی به فروش خدمات گردشگری پرداخته می‌شود و همین خدماتی بودن جنس محصولات گردشگری آن را از دیگر صنایع و کسب و کارها مجزا می‌کند. استخدام کارمند منابع انسانی و دیگر کارکنان نیز متناسب با همین قضیه در سازمان‌های گردشگری صورت می‌گیرد. کسی که به فعالیت در واحد HR آژانس مسافرتی می‌پردازد باید شناخت درستی از خدمات شرکت و کارکنان داشته باشد. هر چقدر این کارشناس از توانمندی‌ها، سوابق، مهارت‌ها، شناخت خدمات گردشگری و اخلاق حرفه‌ای‌تری برخوردار باشد مسلما از حقوق و مزایای عالی بهره خواهد برد. سیستم پرداخت حقوق در دفاتر خدمات مسافرتی برای بخش اچ آر به صورت حقوق ثابت است که ماهانه پرداخت می‌شود.