استخدام کارمند حسابداری

کارشناس حسابداری یک از موقعیت‌های شغلی در استخدام هتلداری و گردشگری بوده که به ویژه در استخدام آژانس‌های مسافرتی بیش‌تر مورد نیاز است.



ضرورت استخدام کارمند حسابداری

آگهی‌های استخدام کارشناس حسابداری از به عنوان یکی از فرصت‌های شغلی گردشگری در این صنعت شناخته می‌شود. تمامی شرکت‌ها و کسب و کارهای گردشگری و هتلداری و همچنین سایر حوزه‌ها برای انجام محاسبات سود و زیان خود به این کارشناسان نیاز دارند. در این مطلب تلاش داریم با تاکید بر آژانس‌های مسافرتی به شرح شغل و دیگر ویژگی‌های این پوزیشن شغلی بپردازیم. همان‌طور که گفتیم بخش حسابداری یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌ها در هر دفتر خدمات گردشگری به شمار می‌آید. مسئولیت محاسبه تمامی هزینه‌های ثابت و جاری و گزارش سود و زیاد شرکت بر عهده کارشناس حسابداری است. ضرورت این موقعیت شغلی زمانی بیش‌تر احساس می‌شود که دفاتر مسافرتی بخواهند شفافیت عملکرد مالی خود را بسنجند. شاید هنوز هم در بسیاری از این شرکت‌ها بخش مالی و حسابداری متناسب با استانداردهای جهانی دارای یک سیستم حسابداری پیشرفته نباشد تا حاشیه‌های سود و زیان را به درستی محاسبه و با کنترل هزینه و مدیریت بهای تمام‌شده به رقابت در صنعت گردشگری بپردازند. در حقیقت داده‌های بخش حسابداری به صورت مستقیم روی تصمیم‌گیری‌های مدیریت آژانس مسافرتی و تغییر سیاست‌ها و استراتژی‌های بازاریابی آن تاثیر می‌گذارد و اینجا است که استخدام کارمند حسابداری در قلب سلسله مراتب سازمانی آژانس مسافرتی قرار می‌گیرد.


کدینگ حسابداری آژانس هواپیمایی

امروزه کدینگ حسابداری آژانس‌های مسافرتی با بهره‌گیری از نرم‌افزارهایی انجام می‌شود که توسط شرکت‌های حرفه‌ای در این حوزه، در دسترس آژانس‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد. در حقیقت کدینگ حسابداری با دسته‌بندی رویدادهای مالی و فرآیندهای حسابداری دفاتر خدمات مسافرتی به محاسبه آن‌ها سرعت و نظم می‌بخشد. استخدام کارشناس حسابداری برای انجام این موارد بسیار ضروری است به ویژه که یکپارچه‌سازی و استانداردشدن عملیات و گزارش‌گیری برای حسابداران از طریق کدینگ حسابداری بر این ضرورت افزوده است. کارشناسان حسابداری در بخش کدینگ بیش‌ترین مشغله‌ها را تجربه می‌کنند اما در عوض به شفافیت و عملکردهای مالی منظم مجموعه کمک شایانی می‌کنند. علاوه بر این از آنجا که دریافت خدمات از آژانس مسافرتی از طریق اینترنت است لذا کدینگ حسابداری یا همان اتوماسیون‌سازی روند کارها در این شرکت دارای اهمیت فراوانی است. همچنین کارمندان حسابداری با کدینگ، تمامی محاسبات برای ارائه تخفیف‌های متنوع به مشتریان و تغییر قیمت بلیط در شرایط مختلف را به وجود می‌آورند. 


وظایف کارشناس حسابداری آژانس مسافرتی

علاوه بر موارد گفته‌شده در بالا باید گفت که کارکنان بخش حسابداری آژانس هواپیمایی دارای وظایف دیگری هم هستند که به کارایی و نظم بیش‌تر این شرکت‌ها می‌انجامد. در ادامه به بخشی از این وظایف اشاره می‌کنیم که به هنگام استخدام کارمند حسابداری در آژانس مسافرتی در حوزه اختیارات او تعریف می‌شوند: 

کنترل و مدیریت ریسک

ارائه گزارشات و صورت‌های مالی شرکت

ایجاد و کنترل شبکه فرآیندهای راهبردی

بهبود و ایجاد ارزش افزوده بر درآمد آژانس مسافرتی

تلاش‌نمودن در جهت بهبود فرآیندهای کنترل مالی آژانس هواپیمایی

دادن مشاوره‌های صحیح، حرفه‌ای و بی‌طرفانه به کارفرما و راهنمایی او در تصمیم‌گیری‌ها

تعامل و ارتباط با گروه‌های مختلف مالی و شغل‌های مربوط به آژانس هواپیمایی و شناختن ریزهای این مسیر

و بسیاری از وظایف ریز و درشت دیگر که شرح شغل یک کارمند بخش حسابداری را در آژانس‌های مسافرتی تعریف می‌کنند.


مهارت‌های کارمند حسابداری آژانس مسافرتی 

استخدام کارشناس حسابداری در کسب و کارهای گردشگری با توجه به وجود تعدادی از مهارت‌ها در شخص مورد نظر انجام می‌شود و چنانچه کارجو فاقد این ویژگی‌ها باشد نخواهد توانست به این موقعیت شغلی دست پیدا کند. در ادامه به بخشی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز این فرصت شغلی می‌پردازیم:

تسلط کافی و حرفه‌ای بر نرم‌افزارهای مورد نیاز حسابداران برای افزایش دقت و سرعت در عملیات حسابداری شرکت‌های مسافرتی. بعضی از این نرم‌افزارها برای حسابداری هستند و بعضی دیگر مانند نرم‌افزار آفیس یار کمکی نرم‌افزارهای حسابداری هستند که در استخدام کارمند حسابداری به داشتن مهارت کارجویان در آن تاکید می‌شود.

داشتن مهارت‌های عالی ارتباطی برای ایجاد روابط بهینه و خوب با مدیریان و همکاران مجموعه آژانس هواپیمایی

داشتن تسلط کافی بر قوانین مالیاتی، قانون کار و بیمه که به ویژه در مواقع محاسبه حقوق و دستمزد و گزارش‌های مالیاتی به شدت مورد نیاز است.

برخورداری از هوش تجاری برای تعامل با بخش‌های مختلف آژانس و مذاکره و تصمیم‌گیری در موارد مهم

داشتن قابلیت ساختاردهی و اولویت‌بندی با استفاده از مهارت‌های مدیریت زمان تا تمامی کارها در زمان معین‌شده و به بهترین شکل انجام شود.

توانایی بالا در کار با داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها که به ویژه در پرکردن اظهارنامه مالیاتی و حسابرسی داده‌ها به این مهارت نیاز بیش‌تری وجود دارد.

رعایت اصول اخلاقی و درستکاری 

برخورداری از تفکر انتقادی و تقویت آن در جهت حل مسائل آژانس مسافرتی با استفاده از تصمیم‌های بی‌طرفانه

این مهارت‌ها بیش‌تر به جنبه عمومی وجود مهارت‌ها در یک حسابدار آژانس مسافرتی می‌پردازد و داشتن دیگر مهارت‌ها در اینجا ضروری به نظر می‌رسد. مهارت‌های لازم برای استخدام کارمند حسابداری آژانس هواپیمایی به موارد دیگری هم بستگی دارد که به حرفه‌ای‌ترشدن او می‌انجامد.


مهارت‌های فنی استخدام کارشناس حسابداری

البته به بخشی از این مهارت‌های به صورت ضمنی در مطالب بالا اشاره شده است ولی در اینجا به یک لیست کوتاه از آن‌ها بسنده خواهیم کرد:

توانایی تهیه صورت‌های مالی آژانس هواپیمایی

داشتن مدرک معتبر حسابداری و سابقه تحصیل در رشته حسابداری

داشتن تسلط حرفه‌ای و استاندارد بر نرم‌افزارهای حسابداری

وجود این مهارت‌ها برای تمامی کارکنان بخش حسابداری یک آژانس مسافرتی ضروری به نظر می‌رسد و در افزایش کارایی و شفافیت‌های عملکردهای مالی شرکت کمک‌کننده خواهند بود.