استخدام مدیر هتل
موقعیت شغلی مدیر هتل یکی از محبوبترین شغلها در استخدام هتلداری و گردشگری است که وظایف و حوزه مسئولیت آن به عنوان قلب هتل شناخته میشود.
ماهیت استخدام مدیر هتل
صنعت هتلداری از وسعت و گستردگی برخوردار است و در توسعه گردشگری نقش مهمی بر عهده دارد. تجربه اقامت در هتل به عنوان بخش مهمی از تجربه سفر مسافران شناخته میشود و ارتباط مستقیمی با نرخ وفاداری مشتریان به هتل دارد. استخدام هتلها و اقامتگاهها اگر علمی و متناسب با استانداردهای جهانی استخدام هتلداری باشد میتواند به افزایش سودآوری و کیفیت تجربه سفر کمک شایانی بکند. در این راستا و برای ارائه امکانات و خدمات باکیفیت به مسافران و مهمانان، هتلها اقدام به جذب کارکنان کارآزموده و باتجربه میکنند تا سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند. مسلما کشش تقاضایی برای هتلهایی که کارکنان حرفهای و با وجدان کاری بالا دارند بیشتر از دیگر هتلها خواهد بود. به همین دلیل داشتن یک مدیر هتل که از تواناییها و مهارتهای کافی برای این شغل برخوردار باشد برای تمامی هتلها لازم و ضروری به نظر میرسد. مدیر هتل به عنوان راس سلسله مراتب سازمانی هتل از نقش تعیینکنندهای در توسعه بازار و افزایش ارزش افزوده سازمان برخوردار است. هیچ هتلی را نمیتوان یافت که برای موقعیت شغلی مدیر هتل، اهمیت قائل نباشد چرا که این مدیر است که میتواند باعث کارایی و بهرهوری در سایر بخشها و کارکنان شود. لذا استخدام مدیر هتل در اولویت استخدامی این سازمانها قرار دارد.
مهمترین وظایف مدیر هتل
بخش مدیریت هتل طیف گستردهای از وظایف را در بر میگیرد. از ارائه تفکر استراتژیک گرفته تا مدیریت مالی، برنامهریزی رویدادها و خدمات مشتری در حوزه اختیارات مدیر هتل قرار میگیرند. اما اگر به خواهیم به دستهبندی این وظایف و مسئولیتها بپردازیم لیست زیر را ارائه میدهیم:
تعیین اهداف درآمدی و ضایت مهمانان و اطمینان حاصلکردن از برآوردهشدن آنها
مدیریت کردن امور مالی و بودجه هتل و کنترل هزینهها و مخارج
نظارت بر اجرای رویدادهای هتل یا کنفرانسهای شرکتی و کسب رضایت مشتریان
استخدام و آموزش کارکنان در هتل
بازرسیهای منظم از امکانات و اموال هتل و سازماندهی فعالیتهای مربوط به نگهداری از آنها
اطمینان حاصلکردن از منطبقبودن با قوانین ایمنی و بهداشت
بازنگری استاندارد رویههای عملیاتی برای بهبود مداوم کسب و کار
جستجوی فعالانه برای فرصتهای جدید و راههای به حداکثر رساندن درآمد هتل
نظارت بر عملکرد روزانه کارکنان و ارائه جلسات ارزیابی به صورت منظم برای افزایش کیفیت خدمات
استخدام مدیر هتل برای رسیدن به اهداف تعیینشده از طریق اجرای وظایف فوق به موفقیت و افزایش سودآوری هتل خواهد انجامید. به همین خاطر در انتخاب مدیریت هتل میبایست نهایت دقت و توجه را به خرج داد.
مهارتها و صلاحیتهای مدیر هتل
مدیران هتلها در طول روزهای کاری خود با بخشهای مختلف هتل و سایر تامینکنندگان بیرونی خدمات هتل در ارتباط مداوم هستند. لذا برای اعمال مدیریت موفق بر کارکنان، ارتباط با تامینکنندگان و ارائه خدمات قابل قبول و باکیفیت به مشتریان هر مدیر هتل باید دارای مهارتهای ارتباطی بین فردی بالایی باشد. در ادامه به تعدادی از مهمترین این مهارتها میپردازیم:
داشتن مهارتهای رهبری قوی برای اعمال مدیریت بر کارکنان و ایجاد انگیزه در آنها برای رسیدن به اهداف مشترک
برخورداری از مهارتهای عالی در مدیریت برای اطمینان از سودآوری مداوم هتل
داشتن درک درست از فرآیندهای کسب و کار و کارایی عملیاتی
باور به ارائه خدمات باکیفیت به مشتریان و رعایت استانداردها در دادن خدمات به مشتریان
داشتن ظاهری حرفهای و رفتاری آرام
برخورداری از مهارتهای عالی در تصمیمگیری و حل مسئله
داشتن مهارت در مدیریت زمان و سازماندهی عالی برای وجوه مختلف کار
این مهارتها لازمه کار بخش مدیریت هتل است که در استخدام مدیر هتل حتما باید به آنها توجه نمود. داشتن سبدی از مهارتها برای تمامی کارکنان هتل و به ویژه بخش مدیریت ضروری است.
مدرک تحصیلی لازم برای مدیر هتل
داشتن مدرک تحصیلی شاید به اندازه داشتن تجربه در این شغل مهم نباشد. اینکه توانسته باشید در کسب و کارهای گردشگری به مدیریت یک بخش یا کل یک سازمان پرداخته باشید یک امتیاز مهم تلقی میشود. اما داشتن مدارک تحصیلی و گذراندن دورههای آموزش هتلداری هم بیتاثیر نیستند چرا که حداقل با مبانی صنعت هتلداری و نحوه ارتباط با مشتریان و مهمانان آشنا خواهید شد. شاید بتوان گفت بسیاری از مدیران حرفهای هتلها دارای مدرک تحصیلی بالایی نیستند و اکثرا به صورت تجربی و تنها با داشتن یک دیپلم یا کاردانی توانسته به موفقیت برسند.
حقوق و مزایای مدیر هتل
با توجه به اینکه مدیران هتلها در راس سلسله مراتب سازمانی هتل قرار دارند و از حوزه فعالیتی گستردهتری برخوردارند لذا دارای حقوق و مزایای بسیار خوبی هستند. اما حقوق و مزایا متناسب با موقعیت هتل، داشتن بودجه کافی، سودآوری مناسب و قوانین هتل میتوانند کاملا از یک هتل به هتل دیگر متفاوت باشد. مشخصا حقوق و مزایای یک مدیر هتل 5 ستاره و لوکس با مدیریت یک هتل دو یا سه ستاره بسیار متغیر خواهد بود. هر چقدر سطح کیفیت خدمات هتل و اندازه آن بزرگتر باشد میتواند به افزایش حقوق و مزایای همه بخشهای هتل بیانجامد. از تجربه و سوابق کاری درخشان نیز در افزایش دریافتی مدیریت هتل نباید غافل شد که بسیار موثر است. شایان ذکر است که در هتلهای زنجیرهای و بزرگ یک تیم برای استخدام مدیر هتل تعیین میشود و در واقع چندین مدیر به مدیریت آن میپردازند که این مورد نسبت به هتلهای کوچک دارای اهمیت است. چرا که در هتلهای کوچک تنها یک مدیر کافی است تا بتواند بر تمامی امور نظارت داشته باشد.