استخدام شرکتهای گردشگری سلامت
گردشگری سلامت یا توریسم درمانی یکی از حوزههای رو به رشد صنعت گردشگری است که به ارائه خدمات درمانی و سلامتی و انجام عملهای زیبایی به مسافران بازار هدف میپردازد.
ماهیت استخدام شرکتهای گردشگری سلامت
همانطور که در تعریف فوق مشاهده میکنید به کلیه خدمات درمانی که به مسافران ورودی از کشورهای بازار هدف ارائه میشود؛ توریسم سلامت گفته میشود. بسیاری از آژانسهای مسافرتی در سالهای اخیر به این نوع از گردشگری روی آوردهاند که درآمدهای کلانی هم برای آنها به همراه داشته است. نباید فراموش کرد که ماهیت گردشگری به خودی خود به سلامت افراد و جامعه منجر میشود. درمانهای طبیعی نظیر آبدرمانی در طول سفر، تغذیه سالم، مراکز ارائه ماساژ به مسافران، مدیتیشن و یوگا و بسیاری از فعالیتهای دیگر که با سفر به یک مقصد صورت میگیرد در واقع به سلامت هر چه بیشتر مسافران خواهد انجامید. اما ایجاد یک حوزه تخصصی به عنوان گردشگری سلامت که بر سلامتی و خدمات درمانی به مسافران تمرکز دارد گامی برای تخصصیتر شدن صنعت گردشگری است. در حقیقت این شاخه از توریسم بر وسعت گردشگری افزوده است و موجب سودآوریهای فراوانی نیز شده است. مسافران بیماری که از کشورهای اطراف ایران وارد کشور میشوند و به درمان بیماری خود میپردازند نمونهای از گردشگران سلامت محسوب میشوند. یا افرادی که برای عملهای زیبایی به ایران وارد میشوند نیز در حوزه گردشگری سلامت قرار میگیرند. لذا اگر به استخدام شرکتهای گردشگری سلامت فکر میکنید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.
انواع گردشگری سلامت
با توجه به مطالب پیشگفته میتوان دست به تقسیمبندی گردشگری سلامت زد. توریسم درمانی یا توریسم سلامت به سه حوزه تخصصی زیر قابل دستهبندی است:
گردشگری طبیعتدرمانی (Curative Tourism)
گردشگری پزشکی (Medical Tourism)
گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)
همانطور که از اسامی نامبرده در بالا هم مشاهده میشود هر کدام از آنها دارای حوزه تخصصی خود هستند و فعالیتهای مشخص را انجام میدهند. گردشگری طبیعتدرمانی به استفاده مسافران از درمانهای طبیعی برای علاج بیماریها اشاره دارد که شایعترین آنها، آبدرمانی است. گردشگری پزشکی نیز به انجام عملهای جراحی تخصصی یا عملهای زیبایی اشاره دارد که در بسیاری از کشورهای بازار هدف ممکن است امکانات لازم برای بیماران وجود نداشته باشد لذا به توریسم پزشکی روی میآورند. گردشگری تندرستی نیز به انجام فعالیتهای ماساژ و ورزش و غیره در طی مسافرت اشاره دارد که منجر به تندرستی و کیفیت سلامت آنها میشود.
بازار هدف شرکتهای توریسم درمانی
فرصتهای شغلی گردشگری سلامت یکی از حوزههای نوظهور این صنعت هستند که بازار کار قابل توجهی را برای علاقهمندان به این زمینه ایجاد کرده است. استخدام شرکتهای گردشگری سلامت که در آگهیهای استخدام دیده میشوند بر اشتغالزایی این نوع گردشگری تاکید دارند. با توجه به اینکه ایران یکی از قطبهای پزشکی و درمانی منطقه خاورمیانه محسوب میشود و از امکانات و پتانسیل خوبی در این زمینه برخوردار است لذا توانسته است چندین کشور را در همسایگی خود به بازار هدف شرکتهای گردشگری سلامت تبدیل کند. کشورهایی مانند عراق، اقلیم کردستان عراق، آذربایجان، عمان، پاکستان و ... بازار هدف توریسم درمانی ایران محسوب میشوند و میتوانند باعث ارزآوری قابل ملاحظهای در این حوزه شوند. تعداد زیادی از افراد خواهان استخدام شرکت توریسم درمانی هستند؛ چرا که هم درآمد خوبی دارد و هم نوعی تفریح به شمار میآید.
لیست شرکتهای گردشگری سلامت
حوزه توریسم درمانی دارای پتانسیل بینظیری برای اشتغالزایی و کارآفرینی است. هر فردی بسته به اینکه بخواهد در این زمینه به چه نوع فعالیتی بپردازد میتواند سهمی از آن را به دست آورد. بسیاری از افراد اقدام به تاسیس شرکت گردشگری درمانی میکنند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار این بخش از گردشگری را به خود اختصاص دهند. اما عدهای هم هستند که به استخدام استخدام شرکتهای گردشگری سلامت در میآیند تا بتوانند به فعالیت مشغول شوند. در کشور ما نیز فضا برای هر دو دسته این افراد وجود دارد و با کمی تلاش و پیگیری میتوان به موفقیت دست یافت. کارمند گردشگری سلامت میتواند در شرکتهای مختلفی به کار مشغول شود که در اینجا به تعدادی از شرکتهای برتر گردشگری درمانی اشاره خواهیم کرد:
شرکت گشت سلامت آریا (آریامدتور)
شرکت رادینا سلامت
شرکت ایران مدتور
شرکت مدوتریپ
شرکت نیکان پرتو آبادیس
این شرکتها به عنوان پیشگامان حوزه گردشگری درمانی و توریسم سلامت شناخته میشوند. داشتن امکانات پیشرفته برای جراحیها و عملهای زیبایی، ارائه مشاورههای درمانی و زیبایی، هزینههای اندک و امکان اقامت ارزان و مناسب در ایران به این شرکتها اجازه داده است که بازار کار خوبی را ایجاد کنند.
موقعیتهای شغلی شرکتهای توریسم سلامت
اگر پزشک هستید میتوانید در این شرکتها استخدام شوید، اگر بازاریاب یا کارمند فروش هستید جای شما در استخدام شرکتهای گردشگری سلامت خالی است. اگر جزو کسانی هستید که به توسعه بازار و تحقیق در مورد توریسم سلامت علاقهمند هستید در بخش تحقیق و توسعه این مراکز میتوانید کار کنید. اگر تحصیلکرده رشتههای گردشگری و زبانهای خارجی هستید بدانید که بهترین جا برای اشتغال شما همین شرکتهای توریسم درمانی هستند. اگر جزو افرادی هستید که در حوزه آی تی تخصص دارید این سازمانها برای تبلیغات و معرفی خود به فضای مجازی نیاز مبرمی به شما دارند. اگر زبانهای منطقهای نظیر کردی و عربی را میدانید، میتوانید بهترین شغل را در این زمینه نصیب خود گردانید. خلاصه کلام اینکه بخش استخدام مراکز گردشگری سلامت به وجود نیروها و کارکنان متخصص و کارآزموده در این حوزه نیازمند است. حتی اگر سابقه کار ندارید ولی در یکی از حوزههای گفتهشده دارای دانش هستید، این شرکتها از شما استقبال میکنند تا بتوانید تجربیات لازم در این حوزه را کسب نمایید.