استخدام تعاونیهای گردشگری
تعاونیهای گردشگری مجموعهای از افراد متخصص و یا مجموعهای از سازمانهای گردشگری هستند که برای اشتغالزایی و توسعه گردشگری به ویژه در مناطق روستایی به فعالیت مشغولاند.
ماهیت استخدام تعاونیهای گردشگری
همانطور که اشاره کاردیم ارائه راهی تعاونانه و با همکاری متقابل برای رسیدن به هدف مورد نظر، مشی سازمانی تعاونیها و به ویژه تعاونیهای گردشگری هستند. در بخشهای مختلف صنعت گردشگری این تعاونیها حضور دارند که باعث اشتغالزایی و توسعه هر چه بیشتر این صنعت میشوند. به گفته کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری کشورهایی مانند هندوستان و نایلند توانستهاند از پتانسیل تعاونیهای گردشگری استفاده کنند. برای مثال در هندوستان این تعاونیها در مناطق روستایی و در حوزههای صنایع دستی، طبیعتگردی، فرهنگ محلی، حیات وحش و اماکن درمانی به خوبی عمل کنند. در کشوری مانند تایلند نیز تعاونیهای گردشگری با کشورهای خارجی در جهت کمکهای فنی ار ارتباط هستند و در سه حوزه گردشگری سلامت، طبیعتگردی و گردشگری روستایی توانستهاند موفق عمل کنند. در حالی که سهم ایران از ایجاد این تعاونیها بسیار ناچیز است و اغلب تعاونیهای گردشگری به فعالیتهای محدودی دست میزنند.
راهاندازی و گسترش فعالیت بنگاههای مردمی گردشگری به جذب نیروهای ماهر و متخصص و صاحب ایده در این حوزه وابسته است که این مورد کمتر در کشور ما اتفاق میافتد.
خدمات تعاونیهای گردشگری
اولین تعاونیها در ایران در موج دوم قانون اصلاحات ارضی و در میانه دهه چهل شمسی شکل گرفتند و در سایر حوزهها نیز تاسیس شدند. تعاونیهای گردشگری و هتلداری یکی از انواع تعاونیها هستند که به توسعه و اشتغالزایی در صنعت گردشگری به ویژه در مناطق روستایی میپردازند. با نگاهی کوتاه به استخدام تعاونیهای گردشگری مشخص میشود که در هر تعاونی نزدیک به ده نفر مشغول به کار هستند و همین ده کارمند میتوانند هزاران فرصت شغلی گردشگری در مناطق کمبرخوردار از گردشگری ایجاد کنند. بعد از اشتغالزایی یکی از مهمترین خدمات تعاونیهای گردشگری جمعآوری سرمایههای اندک و هدایت آنها در یک فعالیت سودآور اقتصادی است. علاوه بر این از آنجا که تعاونیهای حوزه گردشگری از دولت مستقل هستند لذا میتوانند بهترین موقعیتها را برای افزایش مشارکت مردم و ایجاد ابتکار و خلاقیت در بخش گردشگری فراهم آورند. بهرهگیری از ظرفیت گردشگری روستایی و افزایش سرمایهگذاری برای ایجاد زیرساختهای مناسب از دیگر خدمات مهمی هستند که شرکتهای تعاونی گردشگری انجام میدهند.
نقش تعاونیها در مقاصد گردشگری
مدیریت مقاصد گردشگری از عهده یک سازمان یا شرکت خاصی برنخواهد آمد چرا که یک مقصد گردشگری با داشتن انواع جاذبههای گردشگری و پتانسیلهای جانبی به محل تجمع هزاران گردشگری تبدیل میشود. لذا در این میان، بنگاههای مردمی گردشگری با بفعالیتهای متمایز و متناسب با جامعه محلی میتوانند نقش تعیینکنندهای در مدیریت قطبهای گردشگری بر عهده بگیرند. در حقیقت مردم با همکاری گروههای مختلفی از آژانسها و داشتن نمایندگان مستقل در بستر آنها با قوانین خاصی میتوانند به اهداف مشترک خود دست یابند. یکی دیگر از مزایای وجود شرکتهای تعاونی گردشگری یکپارچهکردن جنبههای فرهنگی، اجتماعی و طبیعی یک مقصد است که میتواند پاسخ مناسبی به انتظارات گردشگران باشد. استخدام تعاونیهای گردشگری راهی برای خروج تعاونیها از رکود و کمفعالیتی است تا بتواند نقش موثر خود را در کنترل مقاصد گردشگری ایفا کنند.
مزیتهای وجود تعاونیهای گردشگری
همانطور که در مطالب گفتهشده اشاره کردیم تعاونیها میتوانند در همه حوزهها و به ویژه گردشگری مزایای فراوانی داشته باشند که در ادامه به تعدادی از این مزایا میپردازیم:
کاهش هزینهها در بازار
افزایش کارایی و بهرهوری
بهبود کیفیت محصولات گردشگری
افزایش پایداری در مقاصد گردشگری
البته دستیابی به مزایای گفت شده با اصول و اخلاق حرفهای خاصی از سوی شرکتهای تعاونی گردشگری باید صورت گیرد. پررنگسازی ابعاد فرهنگی جامعه محلی، احترام به حقوق دیگران، افزایش مشروعیت در روابط کارکنان و در نهایت ایجاد یک محیط دوستانه و مطلوب از مهمترین اصولی هستند که تعاونیهای گردشگری میبایستی رعایت کنند.
نقش گردشگری در توسعه تعاونیها
توسعه صنعت گردشگری و هتلداری میتواند به توسعه و رونق بنگاههای مردمی گردشگری کمک کند. در حقیقت هر چقدر گردشگری پیشرفت کند، تعاونیها هم به همان اندازه پیشرفت خواهند کرد. توسعه تعاونیهای خدماتی، تولیدی، توزیعی مانند صنایع دستی و فرش دستباف، صنایع غذایی، تعاونیهای کشاورزی، حمل و نقل، خدمات زیستمحیطی و بهداشتی در اثر رشد گردشگری، توسعه پیدا میکنند.
شرایط استخدام تعاونیهای گردشگری
با توجه به مجموعه مطالبی که ارائه شد باید گفت که داشتن تخصص در حوزه گردشگری چه به صورت علمی و چه به صورت تجربی میتواند در استخدام شرکتهای تعاونی گردشگری موثر واقع شود. بدون وجود دانش گسترده و همچنین علاقه به این حوزه نمیتوان موفق شد. تعاونیها به عنوان نیروهای بخش خصوص یا یک حرکت خودجوش مردمی، میتوانند به بهترین شکل در توسعه مناطق روستایی و سایر حوزهها و مناطق موفق باشند. کسانی که میخواهند به اشتغال در این بخش بپردازند میتوانند با دادن ایدههایی جدید مانند بازاریابی کیفی محصولات گردشگری، بهرهگیری از تسهیلات مالی و قانونی، ایجاد خلاقیت برای بسترسازی از طریق وسایل حمل و نقل مانند فراهماوردن قطارهای تفریحی در محوطههای گردشگری و اتوبوسهای گردشگری، افزایش تسهیلات برای خرید گردشگران، فراهمکردن امکانات لازم برای برگزاری کارگاهها و کنفرانسها و ... به توسعه و رونق این تعاونیها بپردازند.