زبان بدن در استخدام گردشگری

زبان بدن به نحوه استفاده از حالات چهره، حرکات دست، نحوه نشستن و در کل به کاربرد حرکات بدن در ارتباطات اشاره دارد. حدود هفتاد درصد از ارتباطات بین افراد از طریق زبان بدن صورت می‌گیرد.



ماهیت زبان بدن در استخدام گردشگری

صنعت هتلداری و گردشگری یکی از بزرگ‌ترین صنایع رو به رشد بوده که در صدد ایجاد فصل دیگری از ارتباطات انسانی نقش مهمی ایفا می‌کند. زمانی که سخن از ارتباطات به میان می‌آید شاید توجه همه به گفتار و در واقع زبان کلامی جلب شود در حالی که این نوع زبان تنها سی درصد در ارتباطات کاربرد دارد و بیش‌تر ارتباط میان انسان‌ها غیر غلامی و از طریق حرکات اعضای بدن شکل می‌گیرد. از زبان کلامی یا ارتباط کلامی برای به اشتراک‌گذاشتن حقایق و داده‌ها استفاده می‌شود در حالی که زبان بدن یا زبان غیر کلامی را برای بیان احساسات چه از لحاظ عاطفی، فیزیکی یا ذهنی به کار می‌بریم. زبان غیرکلامی در شغل‌های گردشگری کلیدهایی را در اختیار ما قرار می‌دهد که برای درک احساسات و آگاهی از رضایت خاطر مهمانان و مسافران ضروری است. زبان بدن هر انسانی از ناخودآگاه وی نشات می‌گیرد و به همین خاطر به صورت خودکار و مداوم وجود دارد. اما زبان کلامی در بخش خودآگاه انسان قرار دارد و قابل کنترل است. 

در استفاده از حرکات بدن در مشاغل گردشگری باید هوشیار بود چرا که ما به آنچه که زبان بدن ما ارائه می‌دهد فکر نمی‌کنیم. در ارتباطات انسانی به ویژه برای استخدام گردشگری باید قادر باشیم زبان بدن مهمانان و مسافران را بخوانیم و از آن‌ها آگاه باشیم. در واقع با کشف سرنخ‌ها با استفاده از زبان بدن در استخدام گردشگری، می‌توان به افزایش کیفیت تجربه مهمانان و مسافران کمک کرد. وقتی بتوانیم با آن‌ها به یک زبان بدن مشترک دست پیدا کنیم خواهیم توانست حس دوستی و اعتماد را بین خود تقویت کنیم. در این مورد حتما باید به اندازه کافی روی زبان بدن خود نیز آگاهی داشته باشیم و از آن مراقبت کنیم. مهم‌ترین پیام‌های بدن خود را می‌توانیم با حفظ تماس چشمی دوستانه به هنگام صبحت‌کردن انتقال دهیم که همین تماس چشمی موثر یکی از راه‌های مراقبت از زبان بدن است. حتما باید حواس‌تان به قوزکردن شانه‌ها به سمت جلو و قوزکردن بازوها باشد چرا که این حرکات نشان از روابط بسته و غیردوستانه دارد. نکته مهم این است که ارتباطات یکی از ستون‌های اصلی صنعت گردشگری محسوب می‌شود چرا که بدون داشتن یک ارتباط خوب با دنیای خارجی و فرهنگی‌های مختلف نمی‌توان در این صنعت موفق عمل کرد.  


مهم‌ترین عناصر زبان بدن 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین عناصر در ارتباطات، استفاده از زبان بدن است که شناخت بخش‌های اصلی زبان غیرکلامی به ما کمک می‌کند که به درستی از آن بهره ببریم. در کاربرد حرکات بدن در مشاغل گردشگری به عناصر این حرکات باید دقت کرد تا بتوانیم مفاهیم را به خوبی منتقل کنیم. برای مثال در یک مصاحبه شغلی در کسب و کارهای توریستی حتما کارجویان می‌بایست به نقش زبان بدن در استخدام گردشگری توجه کافی داشته باشند. در این موارد دقت به فاکتورها یا عناصر زیر در ارتباط غیرکلمی ضروری است:

حالات چهره

وضعیت قرارگرفتن بدن

تماس چشمی

اشاره‌ها

ظاهر

لحن صدا

هر کدام از این فاکتورها به شما چه برای استخدام نیروی کار کیفی و چه برای کارجویانی که دنبال شرکت‌های خوب برای شاغل‌شدن هستند، کمک فراوانی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به جزئیات هر کدام از بپردازیم.


حالات چهره

یکی از مهم‌ترین مصداق‌های استفاده از حالات چهره را می‌توان در این ضرب‌المثل خلاصه کرد: رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون. در حقیقت چهره ما اطلاعات مهمی را از پشت پرده صحبت‌های ما به مخاطبان ارائه می‌دهد. لذا به حرکات بدن در مشاغل گردشگری و به ویژه حالت چهره افراد باید دقت کرد. افراد با اسکن‌کردن چهره مخاطب خود به هنگام صحبت‌کردن، تلاش می‌کند تا به معنا و احساسات پشت کلام او پی ببرد. هر کارجو هنگام یک مصاحبه شغلی گردشگری باید حالت اطمینان، مصمم‌بودن و متعهدبودن را در حالات چهره خود به کارفرما ارائه دهد و یا با گوش‌دادن به سوالات به او نشان دهد که از تمرکز خوبی برخوردار است. متقاضیان با استفاده از زبان بدن در استخدام گردشگری‌ می‌توانند به شغل مورد نظر خود برسند.


وضعیت قرارگرفتن بدن

کاربرد زبان غیرکلامی در شغل‌های گردشگری فقط در حالات چهره افراد خلاصه نمی‌شود بلکه وضعیت قرارگرفتن بدن نیز اطلاعات خوبی به مخاطبان منتقل می‌کند. در این مورد برای نشان‌دادن اعتماد به نفس خود حتما باید صاف بایستید و با پایین‌نگه‌داشتن شانه‌ها، علاقه و حرفه‌ای‌بودن خودتان را به نمایش بگذارید. از خمیدگی بدن چه به هنگام نشستن و چه ایستادن، پرهیز کنید. اما توجه داشته باشید وقتی چیزی از شما پرسیده می‌شود حتما به سمت جلو خم شوید چرا که تمام تمرکز و گوش‌دادن فعالانه شما از این طریق نشان داده می‌شود.


تماس چشمی

حرکات بدن در استخدام هتلداری و گردشگری به ویژه استفاده از تماس چشمی، بسیار مهم است. چشم‌های نمایندگان روح افراد هستند و تمام رمز و رازهای درونی انسان‌ها را برملا می‌کنند. چشم‌ها تنها عضو بدن هستند که هیچ‌وقت دروغ نمی‌گویند. صحت و صراحت از طریق چشم‌ها به کارجویان و کارفرمایان صنعت گردشگری انتقال پیدا می‌کند لذا به استفاده از این زبان غیرکلامی توجه لازم را داشته باشید. نباید فراموش کرد که تماس چشمی به معنای خیره‌شدن مستقیم برای مدتی طولانی نیست بلکه باید به صورت منظم و با فاصله، از تماس چشمی به عنوان زبان بدن در استخدام گردشگری بهره برد.


اشاره‌ها

بخشی از ارتباطات غیرکلامی از طریق اشاره‌های بدن یا اشاره‌های اعضای بدن شکل می‌گیرد که نباید از آن‌ها غافل ماند. در اشارات، دست‌ها بسیار مهم هستند. حرکات ساده دست‌ها مانند بازنگه‌داشتن بازوهای می‌تواند صداقت شما را به مخاطبان منتقل کند یا با استفاده مشتاقانه از دست‌های‌تان می‌توانید اشتیاق و علاقه خود را بروز دهید. اما در استفاده از دست‌ها حتما از قلاب کردن آن‌ها یا فشاردادن انگشتان‌تان خودداری کنید چرا که این‌ها نشانگر عصبی‌بودن هستند.


ظاهر

ظاهر به حرکات بدن در مشاغل گردشگری اشاره دارد که خود نیز یک محرک قوی در برقراری ارتباطات موثر است. ظاهر آراسته و پوشیدن ترکیب مناسبی از لباس با رنگ‌های خوب به موفقیت کارجویان در مصاحبه‌های شغلی گردشگری منجر خواهد شد. هر چقدر در لباس‌پوشیدن دقت و سلیقه به خرج دهید در حقیقت دقت و سلیقه خود را در کار به نمایش می‌گذارید پس حتما به آن دقت داشته باشید. همچنین ظاهر درهم و برهم از نامنظمی و نامرتبی درونی شما حکایت دارد که کارفرمایان به این فاکتور نیز به هنگام مصاحبه توجه دارند. 


لحن صدا

صدای رسا و در عین حال داشتن لحنی زیبا در ارتباطات غیرکلامی مهم است. استفاده از لحن‌های ایمن، ملایم و مطمئن به موفقیت شغلی و تقویت ارتباطات کمک می‌کند. وقتی که بتوانید از صدای خود به صورت طیفی از زیر و بمی استفاده کنید حتما در به کارگیری زبان بدن در استخدام گردشگری موفق خواهید شد چرا که زبان یک‌نواخت با لحن آرام از بی‌حوصلگی و بی‌تفاوتی کارجویان پرده برمی‌دارد یا استفاده از صدای بلند می‌تواند اضطراب شما را نشان دهد.