هوش هیجانی در استخدام گردشگری

هوش هیجانی بر توانایی درک نیاز و کنترل عواطف و هیجانات فرد در ارتباط با خود و دیگران برای حل مشکلات تمرکز دارد تا به کارایی منجر شود.


ماهیت هوش هیجانی در استخدام گردشگری

دنیای گردشگری چیزی به جز ایجاد ارتباط با فرهنگ‌ها و افراد مختلف در سراسر جهان نیست و ماهیت هوش هیجانی نیز کنترل درست هیجانات و عواطف در ارتباطات است. این دو مکمل یکدیگر بوده و به توسعه همدیگر هم کمک می‌کنند. گردشگری با پذیرش، رفتار گرم و مهمان‌نوازی به توسعه هوش هیجانی می‌انجامد چرا که هوش هیجانی به مدیریت و درک عواطف در ارتباط با خود و دیگران می‌پردازد. هر شخصی که به دنبال فعالیت در صنعت گردشگری است لازم است از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشد تا بتواند به درک نیاز گردشگران و مدیریت آن‌ها بپردازد. در حقیقت با استفاده از هوش هیجان شخص قادر خواهد بود نحوه به کارگیری عواطف مثبت را در ارتباط نهادینه کرده تا به تجربه مطلوب و لذت‌بخش برای گردشگران تبدیل شود. ارتباط میان گردشگری و هوش هیجانی ذاتی و طبیعی است و هر دو به یکدیگر نیاز مبرم دارند. اما مدیران و مسئولان شغلی چه در صنعت گردشگری و چه در سایر حوزه‌ها دارای دو رویکرد مجزا در ارتباط با هوش هیجانی هستند. رویکرد توانایی و رویکرد آمیخته. در رویکرد توانایی؛ هوش هیجانی توانایی درک، بیان و فهم و تنظیم هیجانات برای افزایش رشد هیجانی و عقلانی است. اما مدل آمیخته هوش هیجانی به این نکته اشاره دارد که هوش هیجانی ترکیبی از توانایی‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌ها است که فرد باید از تلفیق آن‌ها در روابط خود بهره ببرد.



نقش هوش هیجانی در استخدام گردشگری

استخدام نیروی کار باتجربه و با هوش هیجانی بالا برای حوزه گردشگری لازم و ضروری است. البته نه تنها حوزه گردشگری که تمامی صنایع و حوزه‌ها به این مهارت نیاز دارند. بخش اعظمی از موفقیت در کسب و کارهای گردشگری به مهارت‌های ارتباطی و روابط اجتماعی بستگی دارد چرا که گردشگری خود نوعی از روابط اجتماعی محسوب می‌شود. فهم درست از نیاز دیگران، شناخت درست از عواطف و احساست خود و دیگران و مدیریت آن‌ها یکی از مهم‌ترین کارکردهای هوش هیجانی در استخدام هتلداری و گردشگری به شمار می‌آید. در حقیقت هوش هیجانی به کنترل استرس و فشارهای کاری می‌پردازد تا افراد بتوانند به چالش‌های شغلی و رویدادهای پیچیده به صورت محتاطانه پاسخ دهند. پس نباید فراموش کرد که هوش هیجانی در موفقیت شغلی موثر است لذا هر کارجو و کارمندی باید برای توسعه و بهبود هوش هیجانی خود وقت بگذارد. 



روش‌های توسعه و بهبود هوش هیجانی

اگر جزو کارمندان و کارجویانی هستید که شوق پرواز به سمت آرزوهای‌تان را دارید و می‌خواهید در شرکت‌های بزرگ و معتبر مشغول به کار شوید یا برای خود یک کسب و کار موفق راه بیندازید حتما باید به بهبود و رشد هوش هیجانی خود اهتمام ورزید. چرا که هوش هیجانی در استخدام گردشگری و به دست‌آوردن فرصت‌های شغلی گردشگری به عنوان یک عنصر کلیدی شناخته می‌شود. لذا پیشنهاد می‌کنیم فاکتورهای زیر را برای بهبود هوش هیجانی خود به کار بگیرید:

داشتن خواب کافی و کیفی

ورزش‌کردن و انجام تمرینات تنفسی

درمان با استفاده از هنر

داشتن روابط اجتماعی موثر

مدیتیشن

هر کدام از موارد گفته شده دارای تاثیرات مهمی روی سلامتی و توسعه هوش هیجانی ما هستند چرا که به کاهش استرس، افزایش تمرکز، توسعه روابط، سلامتی روحی و جسمی و ... خواهند انجامید و در نهایت هوش هیجانی ما نیز ارتقا و بهبود خواهد یافت.



ویژگی‌های کارکنان دارای هوش هیجانی بالا

برای تشخیص هوش هیجانی در استخدام هتلداری و گردشگری نیاز به معیارها و فاکتورهایی داریم که بتوانیم کارجویان را بر اساس آن‌ها گزینش کنیم. البته این ویژگی‌ها برای کارمندان و افراد جویای کار در تمامی حوزه‌های کاربرد دارد که بر گرفته از کتاب هوش نوشته دانیل گلمن است:

شناخت و درک درست از احساسات و هیجانات خود و داشتن خودآگاهی

مدیریت هیجانات و احساسات خود و در واقع داشتن توانایی خودمدیریتی

خودانگیختگی و توانایی ایجاد انگیزه و محرک در خود

دیگرآگاهی یا درک  و تشخیص هیجانات و احساسات دیگران

مدیریت ارتباطات انسانی با دیگران یا داشتن توانایی دیگر مدیریتی

هوش هیجانی در استخدام گردشگری با در نظرگرفتن موارد بالا سنجیده خواهد شد که در این ارتباط می‌بایست پرسشنامه‌هایی علمی برای اندازه‌گیری میزان فاکتورهای بالا طراحی شود و از کارجویان پرسش صورت بگیرد.



کاربرد هوش هیجانی برای افزایش سودآوری 

استخدام نیروی کار باکیفیت، محیط سازمانی حرفه‌ای، امکانات و ... همه و همه در نهایت باید به افزایش سودآوری برای یک کسب و کار گردشگری بینجامد در غیر این صورت فعالیت‌ها بیهوده بوده است. حالا می‌توان از کارکنان دارای هوش هیجانی بالا در بخش‌های تبلیغاتی، تحقیقاتی و توسعه شغل‌های گردشگری استفاده کرد. چرا که هوش هیجانی با کنترل عواطف و احساسات مرتبط است و فعالیت بازریابی و تبلیغات هم با عواطف و احساسات مشتریان یا گردشگران ارتباط دارد. لذا کسب و کارهای گردشگری می‌توانند با به کارگیری این نیروها و همچنین آموزش هوش هیجانی به دیگر کارکنان از بهره‌وری بیش‌تر برخوردار شوند و هزینه‌های‌شان نیز کاهش خواهد یافت. توجه داشته باسید که گردشگری حوزه‌ای پرچالش و سرشار از هیجان است و حتما باید از کاربرد هوش هیجانی در استخدام هتلداری و گردشگری اطمینان حاصل کرد.