نحوه گرفتن مجوز بند الف
نحوه گرفتن مجوز آژانس مسافرتی و نحوه اخذ مجوز بند الف یکی از دغدغههای افرادی است که به کارآفرینی در صنعت گردشگری علاقهمند هستند.
ضرورت و نحوه گرفتن مجوز بند الف
دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری یکی از کسب و کارهای پررونق و رو به رشد گردشگری است که افراد زیادی به فعالیت در این زمینه علاقه دارند. به صورت کلی برای تاسیس آژانس هواپیمایی به سه نوع مجوز نیاز داریم. مجوز بند الف، بند ب و بند پ از پیشنیازهای ایجاد یک آژانس مسافرتی است که هر کدام از آنها از سازمانهای مختلف اخذ میشوند. متقاضیان برای اخذ مجوز بند الف میبایست به سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کرده و مراحل آن را طی کنند. افرادی که خواهان دریافت مجوز بند ب هستند باید آن را از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیری کنند. همچنین برای دریافت مجوز بند پ نیز باید به سازمان حج و زیارت رجوع کرد و مراحل قانونی آن را طی کرد. هر کدام از مجوزهای ذکرشده دارای حوزه کاری مشخص و مجزایی هستند. مجوز بند الف جهت صدور بلیط پروازهای داخلی و خارجی، مجوز بند ب برای طراحی و اجرای تورهای مسافرتی و مجوز بند پ در راستای ارائه خدمات زیارتی میباشند. در این مطلب تمرکز ما روی نحوه گرفتن مجوز بند الف، شرایط تاسیس آژانس هواپیمایی با این مجوز و شرایط عضویت در یاتا است که تلاش خواهیم کرده به صورت مفصل به شرح مراحل آن بپردازیم.
ثبت نام مجوز بند الف هواپیمایی کشوری
مجوز بند الف در زمینه صادرکردن بلیط پروازهای داخلی و خارجی به صورت سیستمی بوده و اجازه برگزاری تورهای مسافرتی را ندارد. آژانسهایی که علاوه بر داشتن مجوز بند الف، مجوز بند ب را نیز دارا هستند میتوانند هم به صدور بلیطهای پروازی و هم طراحی، راهاندازی و اجرای تورهای مسافرتی بپردازند. برای ثبت نام مجوز بند الف، ابتدا باید در سامانه هواپیمایی کشوری ثبتنام کنید تا آنها با بررسی مدارک متقاضی موافقت یا مخالفت خود با درخواست او را اعلام کنند. در صورت مخالفت، شخص متقاضی باید نواقص به وجودآمده را رفع کند. اما در صورت موافقت با درخواست، سه ماه فرصت به او داده میشود تا به معرفی مدیر فنی بند الف واجد شرایط، نام شرکت ثبت شده، محل فعالیت شرکت، ضمانتنامه بانکی و سایر مدارک لازم بپردازد.
نحوه ثبت درخواست در سامانه مجوز بند الف
پس از اعلام موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با درخواست مجوز بند الف، متقاضی میبایست مراحل زیر را در سامانه مجوز بند الف طی کند:
دریافت فرمهای مربوط به ثبتنام از سامانه و تکمیل آنها تا یک ماه پس از اعلام موافقت
ارائه و بارگذاری فرمهای تکمیلشده در سامانه
معرفی شرکت خدمات مسافرت هوایی به همراه نام انتخابی و لوگوی آن
بارگذاری مدارک لازم
ارائهدادن ضمانتنامه بانکی
نحوه گرفتن مجوز بند الف دارای مراحل مختلف دیگری است که در ادامه به توضیح آنها هم خواهیم پرداخت.
مدارک لازم برای اخذ مجوز بند الف
سازمان هواپیمایی کشوری برای صدور مجوز بند الف از متقاضیان مدارکی را درخواست میکند که در ادامه آنها را نام میبریم:
ارائه آخرین مدرک تحصیلی
ارائه گواهی عدم سوء سابقه کیفری
تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
گواهی مبنی بر داشتن صلاحیت عمومی و شخصی
ارائه گواهی مبنی بر عدم داشتن اعتیاد به مواد مخدر
تصاویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مدیر عامل مربوطه
با ارائه این مدارک به سازمان مربوطه خواهید توانست مجوز بند الف را دریافت کنید. البته این مدارک باید تایید شوند و سپس به متقاضی اعلام شود.
زمان صدور و مدت اعتبار مجوز بند الف
در بالا به اهم مدارک و شرایط و نحوه گرفتن مجوز بند الف اشاره کردیم. با دریافت مجوز حالا سوالی اصلی این است که این مجوز چندوقت طول میکشد تا صادر شود و مدت اعتبار آن چقدر است. بر طبق اطلاعیههای سازمان هواپیمایی کشور زمان لازم برای صادرکردن مجوز بند الف یا تاسیس آژانس هواپیمایی از زمان تکمیلنمودن مدارک مربوطه تا 30 روز کاری بوده و دارای مدت اعتبار 3 ماه میباشد.
شرایط تاسیس آژانس هواپیمایی بند الف
بعد از گذراندن مراحل فوق، حالا نوبت به تاسیس آژانس هواپیمایی متناسب به این بند میرسد. اما برای این کار نیز متقاضیان باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند به انجام آن بپردازند. در ادامه به این شرایط اشاره خواهد شد:
داشتن تابعیت ایران
احراز هویت شخص حقیقی
داشتن حداقل 30 سال سن
ارائه نام، نشان دفتر و آدرس وب سایت
داشتن گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
داشتن گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
متدینبودن به دین اسلام یا سایر ادیان رسمی در کشور
نداشتن اشتغال به کار دیگر که مانع فعالیت او در این حوزه باشد
داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد
برخورداری از 3 الی 5 سال سابقه کار مرتبط با فعالیت مسافرت هوایی و داشتن صلاحیت شغلی
برای اتباع غیر ایرانی، امکان صدور مجوز تاسیس و فعالیت دفتر فقط در قالب اشخاص حقوقی، ممکن خواهد بود.
با کسب اطلاعات در مورد نحوه گرفتن مجوز بند الف و سایر اطلاعات مورد نیاز در این مطلب میتوانید مراحل درخواست خود را از سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری کنید و به یکی از کارآفرینان موفق در حوزه گردشگری تبدیل شوید.
مدارک لازم برای عضویت در یاتا
بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز بند ب هستند میتوانند با ارائه مدارک زیر به ساختمان مرکزی سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی واقع در فرودگاه مهرآباد برای عضویت در یاتا تشکیل پرونده داده و مجوز بند الف را نیز دریافت کنند. در ادامه این مدارک را با شما به اشتراک میگذاریم:
تاریخ دقیق شروع بهرهبرداری
اسامی و مشخصات سهامداران و شرکا
تعداد واچرهای صادره و جمع مبلغ آنها
صورت ریزحسابهای انتظامی عهده دیگران
صورت کلیه ضمانتنامههای حسن اجرای تعهدات
اساسنامه شرکت، آگهی ثبت شرکت و آخرین تغییرات
اسناد تصویر اجارهنامه رسمی، مالکیت، وسائط نقلیه و سرقفلی
شماره کد کارگاه سازمان تامین اجتماعی و شماره حوزه مالیاتی
نامه سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با اعطای مجوز فعالیت
تصویر صفحه اول بر چسب اداره ثبت شرکتها برای دفاتر قانونی
آخرین صورت حسابهای بانکی به تاریخ آخرین روز سال گذشته
کد اقتصادی قدیم و کد رهگیری جهت دریافت کد اقتصادی جدید
صورت ریز داراییهای منقول و غیر منقول و نحوه محاسبه استهلاک
فهرست و مشخصات سیستمهای مکانیزه فروش، حسابداری و حقوق و دستمزد
گواهینامه ثبتنام در نظام مالیات برارزش افزوده و تصویر اظهارنامههای مالیات برارزش افزوده سال 1397 و 1396
اعلام ایمیل رسمی، طی نامه در سربرگ آژانس به منظور انجام مکاتبات الزام در رابطه با عضویت در یاتا و یا تغییرات آژانس
وضعیت بدهی بیمه و مالیات در پایان دو سال قبل و گزارشات فصلی ارائه شده به سازمان امور مالیاتی کشور (برای دو سال قبل)
اظهارنامه مالیاتی و تراز آزمایشی 4 ستونه قبل از بستن حسابهای دو سال قبل و اظهارنامه مالیاتی سال قبل همراه تراز آزمایشی در سطح کل، معین و تفصیلی قبل از بستن حسابهای موقت در سال قبل
در این مطلب تلاش شد به صورت دقیق به نحوه گرفتن مجوز بند الف اشاره شود و همچنین شرایط تاسیس آژانسهای هواپیمایی مطابق با این بند نیز توضیح داده شد. امید است که بتواند اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهد و بتوانید از آن بهره ببرید.