استخدام خدماتی آژانس مسافرتی
نیروی خدمات، آبدارچی و نیروی پذیرایی همه عناوینی هستند که برای توصیف موقعیت شغلی کارمند خدمات آژانس مسافرتی استفاده میشود.
لزوم استخدام خدماتی آژانس مسافرتی
کارمند بخش خدمات در تمامی سازمانها و آژانسهای هواپیمایی به فعالیت میپردازد. هیچ سازمانی وجود ندارد که از نیروی خدماتی و پذیرایی بینیاز باشد. به دلیل تخصصیشدن کارها در عصر امروز با توجه به تنوع در تخصصها، مشاغل مختلفی نیز به وجود آمدهاند. در آژانسهای مسافرتی گاهی به نیروی خدماتی، آبدارچی یا نیروی پذیرایی اطلاق میشود. در هر صورت منظور از بیان این نکات این بود که موقعیت شغلی بخش خدماتی از کارهایی است که به ویژه در عصر حاضر، شرح شغلی و وظایف مختلفی را شامل میشود. در حقیقت یک نیروی خدماتی آژانس مسافرتی مسئولیت انجام کلیه امور نظافتی، رسیدگی به تمامی امور پذیرایی و تشریفات و سایر امور محولشده را بر عهده دارد. این نیروها به عنوان مدیران برقراری بهداشت و نظم در آژانسهای هواپیمایی شناخته میشوند چرا که مسئولیت ارائه خدمات ناهار، میانوعده یا پذیرایی چای بر عهده آبدارچی آژانس است که با در دستگرفتن این وظایف در واقع به برقراری نظم در آشپزخانه و امور پذیرایی میپردازد. لذا تمامی دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مهمانان و اربابرجوعهای زیادی هستند باید از نیروی پذیرایی کمک بگیرند. استخدام خدماتی آژنس مسافرتی یک ضرورت است تا وظایف مربوط به نظافت و نظم به درستی صورت گیرند.
وظایف نیروی خدماتی شرکت مسافرتی
در استخدام آژانس هواپیمایی برای جذب نیروهای بخش خدمات، وظایف و شرح شغلی را مشخص میکنند تا کارجویان بدانند که برای چه کاری استخدام میشوند. شایان ذکر است اگر دفتر خدمات مسافرتی بزرگ و دارای مشتریان زیادی باشد وظایف بخش خدمات سنگینتر بوده و ممکن است دو یا سه نفر به انجام امور خدماتی بپردازند. در اینجا به اصلیترین وظایف آبدارچی آژانس هواپیمایی میپردازیم:
انجام امور محولشده از طرف مدیر عامل
ارائه خدمات پذیرایی به مهمانان و کارکنان
شستشو و نظافت روزانه داخلی ساختمان دفتر
شستشو و ضدعفونیکردن منظم و روزانه سرویس بهداشتی
انجام کلیه امورات نظافتی نظیر ادوات دفتری، محوطه و ...
همانطور که گفتیم بسته به بزرگی یا کوچکی شرکتهای مسافرتی؛ وظایف بخش خدمات تا حدودی با هم فرق دارند. برای مثال در آژانسهای کوچک، نیروی آبدارچی به خریدهای روزانه آشپزخانه و گرمکردن وعده غذایی ناهار برای کارمندان آژانس میپردازد. اما در آژانسهای بزرگ رسیدگی به مهمانان و ورودیهای اربابرجوع در اولویت قرار دارند. به همین دلیل بسیاری از نیروهای آبدارچی به استخدام خدماتی آژانس مسافرتی کوچک فکر میکنند تا اندکی از وظایف یا بار مسئولیتی کمتر را بر دوش داشته باشند.
شرایط احراز خدماتی دفتر مسافرتی
شرایط احراز یا استخدام نیروی آبدارچی آژانس مسافرتی ممکن است با جاهای دیگر اندکی متفاوت باشد ولی در کلیت فرقی ندارد. تمامی این آژانسها نیروهای جوان و شاداب را برای این کار انتخاب میکنند چرا که به هنگام حضور مهمانان و اربابرجوع در واقع چهره نیروی خدماتی مهم است تا با شادابی و خوشرویی از آنها پذیرایی کند. در ادامه برخی از این شرایط را به اشتراک میگذاریم:
عدم اعتیاد و عدم سوءپیشینه کیفری
عدم مصرف سیگار یا دیگر موارد مربوط
داشتن شرایط جسمانی سالم و نیرومند
خوشبرخورد و داشتن شخصیت دوستانه
داشتن سابقه کاری در آژانسهای مسافرتی
آشنایی کامل با امور خدماتی و نظافتی در آژانس
مسئولیتپذیر و دارای انضباط فردی و اجتماعی
داشتن این شرایط به شما کمک خواهد کرد که بتوانید در یک آژانس خدمات گردشگری به فعالیت مشغول شوید. شرایط استخدامی نیروهای بخش خدمات تاثیر مستقیمی در حقوق و مزایای او نیز دارد چرا که هر چقدر توانمندتر باشید و حرفهایتر از دریافتی بهتری هم بهره خواهید برد. به هر حال مدیران و مسئول منابع انسانی در دفاتر گردشگری به استخدام خدماتی آژانس مسافرتی اهمیت میدهند و تلاش دارند که بهترین کارجویان را جذب کنند.
مهارتها و آداب تشریفات کارمند خدماتی
علاوه بر مهارتهای حرفهای و فنیای که شرح آنها را بیان کردیم باید گفت که داشتن دانش و مهارت در تشریفات نیز برای این کارکنان ضروری است. گفتیم که شرایط کار در آژانس مسافرتی با بسیاری از جاهای دیگر فرق دارد چرا که در این شرکتها به آداب تشریفات نیز توجه ویژهای میشود. در ادامه به بخشی از این آداب مهم میپردازیم:
نحوه صحیح پذیرایی و بهکارگیری اصولی آن در جلسات
مهارت در لذتبخش کردن محیط کار برای خود و همکاران
طرز صحبت، رفتار با مدیران شرکت و سایر کارکنان سازمان
توانمند در چگونگی پذیرایی حرفهای با نوشیدنیها و خوردنیها
نحوه خطاب کردن حرفهای افراد و همچنین عنوانهای سازمانی
توجه به کلمات ممنوعی که هرگز نباید در گفتار خود به کار ببرند
برخورداری مهارت در آداب ورود و خروج از جلسات کاری و رسمی اداری
دارای مهارتهای استقبال و بدرقه مشتریان، ارباب رجوع به شکل حرفهای و محترمانه
رعایت ترتیب (تقدم و تاخر) در پذیرایی و مدیریت زمانبندی مناسب در جلسات کاری
دارای پوشش و ظاهر مناسب برای تمامی امور اعم از شغل آبدارچی، نظافتچی، پیشخدمت
توانمندی در استفاده از زبان بدن به صورت حرفهای در حضور مدیران، کارمندان و یا مهمانان
لزوم توجه به این مهارتها باید در استخدام خدماتی آژانس مسافرتی رعایت شود چرا که باعث نشاندادن چهره حرفهای و گردشگریمحور ان میشود.